۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

موافقت بانک مرکزی با اختصاص ارز به نهاده‌های دامی/ چالش تفکر منفی مردم به صادرات بازار محصولات دامی/ تراز تجاری مثبت در بخش دام و طیور

۹ آبان ۱۳۹۶، ۲۰:۲۲
کد خبر: 229653
موافقت بانک مرکزی با اختصاص ارز به نهاده‌های دامی/ چالش تفکر منفی مردم به صادرات بازار محصولات دامی/ تراز تجاری مثبت در بخش دام و طیور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز طی بازدید از نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه پایگاه خبری اقتصاد آنلاین با بیان این‌که نهاده‌های دامی یکی از پر هزینه‌ترین بخش‌های تولید در حوزه دامپروری هستند، گفت: با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی، تخصیص ارز به نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور نهایی و مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفت.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ حسن رکنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این‌که تخصیص ارز در کاهش قیمت نهاده‌ها اثر گذار خواهد بود، افزود: این اتفاق امکان رقابت محصولات دامی را در بازارهای صادراتی افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: کشور ما در بخش‌های مختلف تولیدات دامی قدرت زیادی دارد و این امر فرصت مناسبی را برای توسعه صادرات در این حوزه در اختیار ما قرار می‌دهد.

معاون وزیر با بیان اینکه کشور ما در 3 الی 4 سال گذشته بیش از نیم میلیون تن صادرات انواع طیور داشته است، اظهار داشت: کشور در حوزه گوشت مرغ استعداد صادرات 200 هزار تن و در حوزه تخم مرغ 100 هزار تن در سال را دارد.

رکنی پیش بینی کرد: میزان تولید گوشت مرغ کشور در سال‌جاری به 2 میلیون و 200 هزار تن برسد.

وی درباره آخرین وضعیت تولید و صادرات انواع محصولات لبنی نیز گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از 10 میلیون تن شیر در کشور تولید شود که از این میزان امکان صادرات  1 میلیون تن آن وجود دارد.

رکنی بیان کرد: هم اکنون 20 محصول لبنی نظیر انواع دوغ، پنیر، ماست و شیر خشک در سبد صادراتی ایران قرار دارد و نزدیک 30 کشور دنیا جزء بازارهای صادراتی محصولات لبنی ایران هستند.

معاون وزیر همچنین مقدار عسل تولیدی کشور در سال‌جاری را بیش از 80 هزار تن عنوان کرد و افزود: از این میزان عسل تنها 360 تن صادرات شده در حالی که در برخی سال‌ها 5 هزار تن هم صادرات داشته‌ایم.

رکنی دلیل کاهش صادرات عسل کشور در سال‌های اخیر را افزایش عسل‌های نامرغوب در بازار و کاهش امکان رقابت به واسطه قیمت پایین آن‌ها دانست.

وی با بیان این‌که ما با مشکلات زیادی در صادرات محصولات دامی و طیور مواجه هستیم، گفت: در ایران مردم پدیده صادرات محصولات دامی را امری مثبت نمی‌دانند، این تفکر بازار صادراتی این محصولات را با چالش‌های زیادی به ویژه در شرایط نوسانات قیمت روبه‌رو کرده است.

رکنی تاکید کرد: در کشور ما مصرف کننده چیزی را به بازار داخلی القا می‌کند و بازار صادرات چیز دیگری می‌خواهد.

وی همچنین عدم احترام به قرارداد بین المللی از سوی تجار ایرانی را مشکل دیگری در حوزه صادرات محصولات دامی عنوان کرد و بیان داشت: ما هنوز در بحث تجارت حرفه‌ای عمل نمی‌کنیم و در این موضوع باید خودمان را به‌روز تر کنیم.

معاون وزیر خاطر نشان کرد: با وجود تمام این مشکلات تراز تجاری در بخش دام و طیور مثبت است و میزان صادرات ما بیش از واردات است.

رکنی در پایان تاکید کرد: حضور در بازارهای هدف صادراتی سخت و پایداری آن سخت‌تر است و در این باره باید به دنبال جلب نظر دولت در تخصیص مشوق‌های صادراتی بیشتر باشیم.