۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

بازار مصرف کشور با خودکفایی گندم قیمت پیدا کرد/ پرداخت هزینه بیشتر با نابودی خودکفایی گندم

۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۲۰:۰۶
کد خبر: 229133
بازار مصرف کشور با خودکفایی گندم قیمت پیدا کرد/ پرداخت هزینه بیشتر با نابودی خودکفایی گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران طی بازدید از نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه پایگاه خبری اقتصاد آنلاین با انتقاد از کسانی که موضوع واردات گندم را مطرح می‌کنند، گفت: بازار مصرف کشورها در دنیا قیمت دارد، ما در دولت نهم و دهم این قیمت را با واردات محصولاتی مانند گندم از دست دادیم و رشد اقتصادی خود را به منفی ۶ درصد رساندیم.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ یزدان سیف در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر این‌که مدافعان واردات گندم به دنبال تکرار شرایط گذشته اند، گفت: در زمان واردات هر تن گندم  430 دلار خریداری می شد و حجم زیادی از ارز کشور به سفره کشاورزان خارجی برده می شد.

وی ادامه داد: در آن سال ها شرایط برای کشاورزان هر روز بدتر می شد و تعداد مزارعی که تغییر کاربری داده می شد افزایش یافته بود.

سیف در پاسخ به منتقدانی که گندم کشور را نسبت گندم خارجی گران می دانند، گفت: کسانی که می گویند ما گندم را از کشاورزان  گران می خریم، کافی است 430 دلاری که برای هر تن گندم پرداخت می شد را در 4 هزار تومان ضرب کنند، آنگاه خواهند دید که قیمت هر کیلوگرم گندم به بیش از 1600 تومان خواهد رسید که از قیمت خرید تضمینی در سالجاری بیش تر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در دفاع از کیفیت گندم و نان کشور، اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد کیفیت نان در کشور نسبت به چهار سال پیش که 7 هزار تن گندم وارد کشور می شد بهتر شده است، اگر کیفیت تابع واردات بود اکنون باید کیفیت گندم و نان کاهش می یافت در حالی که برعکس این امر اتفاق افتاده است.

سیف تاکید کرد: اگر امروز گندم را وارد کنیم شاید در ظاهر پول کمتری پرداخت کرده ایم اما در واقع به طور غیر مستقیم پول بیشتری پرداخت شده است، چرا که خودکفایی فقط تقویت اقتصاد بخش کشاورزی نیست بلکه؛ جلوگیری از خروج ارز ، رفع فقر و ایجاد اشتغال ، تقویت امنیت غذایی، حفظ محیط زیست و حفظ و پایداری منابع آب نیز به همراه دارد که خلاء در هر یک از آن ها می تواند هزینه زیادی را به کشور تحمیل کند.

به گفته سیف، طی سال جاری حدود 8 میلیون و 900 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و تاکنون 76 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه با اشاره به اینکه حدود 440 هزار تن گندم صادراتی فروش رفته، تصریح کرد: از این میزان 300 هزار تن به مشتقات تبدیل و در 6 ماهه نخست سال جاری صادر شده است.

سیف در پایان تولید یک میلیون و 650 هزار تنی شکر در سال قبل و پیش بینی تولید یک میلیون و 900 هزار تنی این محصول در سال جاری را نشانه تلاش بی وقفه و توجه دولت به تولید دانست و نقش رسانه ها را برای آگاهی بخشی به مردم موثر دانست.

سیف در پایان خاطر نشان کرد: دولتی که اکنون بر سرکار است راه دولت هفتم و هشتم را در پیش گرفته و به طور قطع به کشاورزی پایدار اعتقاد دارد و درصدد تقویت آن است.