۰ نفر

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور مطرح کرد:

تامین ۷۰درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی تا پایان برنامه ۱۰ساله/ خرید بیش از ۱۰هزار تن گلرنگ

۸ آبان ۱۳۹۶، ۲۲:۱۰
کد خبر: 228491
تامین ۷۰درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی تا پایان برنامه ۱۰ساله/ خرید بیش از ۱۰هزار تن گلرنگ

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور امروز طی بازدید از نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه پایگاه خبری اقتصاد آنلاین با بیان اینکه درحال حاضر بیش از ۹۰درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تامین می‌شود، افزود: برنامه‌ای ۱۰ ساله برای خوداتکایی دراین زمینه داریم که براین اساس باید تا پایان این برنامه، حداقل ۷۰ درصد نیاز کشور را به روغن در داخل تامین کنیم.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ علیرضا مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین بیشترین تمرکز این طرح را تولید محصول کلزا عنوان کرد و بیان داشت: این دانه در پاییز کشت می‌شود و از نزولات جوی استفاده می‌کند و بر همین اساس به حل بحران کم آبی کشور نیز کمک خواهد شد.  

وی ادامه داد: علاوه بر کلزا، گلرنگ، آفتابگردان و سویا مهم‌ترین محصولاتی هستند که در طرح توسعه کشت دانه های روغنی در نظر گرفته شده است.

مهاجر با تاکید بر اهمیت کشت دانه روغنی در کشور، اظهار داشت: این محصولات علاوه بر پایداری تولید گندم با تناوب کشت، در تامین خوراک دام، جلوگیری از خروج ارز و تامین روغن بهداشتی و سالم برای کشور اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای واردات دانه ای روغنی حدود 4 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که با اجرای این طرح می توان صرفه‌جویی خوبی را در این زمینه داشت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی میزان خرید دانه روغنی در سال‌جاری را بیش از 182هزار تن کلزا و 10هزار تن گلرنگ عنوان کرد و گفت: امسال با تولید این میزان از دانه روغنی 8 تا 9 درصد نیاز کشور را تامین شده است و پیش بینی می شود در سال آینده با افزایش تولید 12درصد نیاز کشور در داخل تولید شود.

مهاجر در پایان از پرداخت 100درصد مطالبات کلزاکاران خبر داد و گفت: مطالبات کشاورزانی کلزا کار به روز پرداخت شد و دولت در این زمینه بدهی  به کشاورزان ندارد.