۰ نفر

معاون توسعه روستایی رییس‌جمهور خبر داد:

تصویب آیین‌نامه وام مشاغل روستایی در هیأت‌دولت/ اعطای وام روستایی با کارمزد ۴تا ۶درصد

۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 225278
تصویب آیین‌نامه وام مشاغل روستایی در هیأت‌دولت/ اعطای وام روستایی با کارمزد ۴تا ۶درصد

معاون توسعه روستایی رئیس‌جمهور از اختصاص وام ۱۱ هزار میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال پایدار در روستاها خبر داد و گفت: آیین‌نامه وام مشاغل روستایی با کارمزد ۴ تا ۶ درصد امروز در هیأت دولت تصویب می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ابوالفضل رضوی در نخستین همایش نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار با تاکید بر نقش دولت در توسعه روستاها، گفت: این وام به شغل‌های پایدار مانند کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، دوخت لباس و صنایع فرآوری معدنی اختصاص می‌یابد.

وی افزود: متوسط کارمزد این وام 6 درصد است اما برای ساکنان روستاهای مرزی، فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا که در روستاها اقامت کنند 4 درصد در نظر گرفته می شود.

رضوی با اشاره به نقش روستاها در توسعه و اشتغال پایدار، گفت: روستایی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که به دلیل دوخت لباس محلی بی‌نظیر توسط زنان روستایی، جهانی شده است و حتی گفته می‌شود لباس لویی هفدهم برگرفته از لباس زنان روستایی سیستان و بلوچستان است.

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور اضافه کرد: در بیشتر روستاهایی که دوخت لباس انجام می‌شود مانند استان های همدان، مرکزی، سمنان و حتی استان‌های مرزی شاهد مهاجرت معکوس بوده‌ایم.

رضوی بازار مصرف را اصلی ترین دغدغه‌ تولیدکنندگان لباس روستایی دانست و گفت: دولت با هماهنگی انجمن قماش ایران در 10 استان کشور بازار مصرف لباس ایجاد کرده است تا لباس های تولید شده در روستاها را خریداری کنند.

به گفته وی تجربه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های روستایی - عشایری در استان های مختلف کشور نشان داده است که استقبال گردشگران خارجی از تنوع غذایی در روستاها و عشایر به مراتب بیشتر از شهرها و رستوران‌های شهری است.

رضوی در پایان تاکید کرد: زنان روستایی باید مردان را برای مشارکت در کارهای این چنینی تشویق کنند چراکه توسعه مشاغل در روستاها به کاهش فقر و توسعه کشور کمک شایانی خواهد کرد.