۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

افزایش ۲۵درصدی صادرات لبنیات و ۶۰درصدی صادرات آبزیان در سال‌جاری/ حذف ۱۸درصد از جمعیت مرغ تخم‌گذار کشور به دلیل آنفلوانزا

۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۵
کد خبر: 223962
افزایش ۲۵درصدی صادرات لبنیات و ۶۰درصدی صادرات آبزیان در سال‌جاری/ حذف ۱۸درصد از جمعیت مرغ تخم‌گذار کشور به دلیل آنفلوانزا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری صادرات لبنیات رشد ۲۵درصدی و صادرات آبزیان رشد ۵۰تا ۶۰درصد داشته است که این امر نتیجه تلاش دامپزشکان کشور در مبارزه با بیماری‌ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش روز ملی دامپزشکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، افزود: امور مربوط به بهداشت و بیماری‌های دام و دامپزشکی بسیار پیچید است و کوچکترین غفلت در آن می تواند آثار زیانباری را به همراه داشته باشد به همین دلیل حساسیت فعالیت‌های این حوزه در بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار بالا است.

وی اظهار داشت: ایران در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی تنها چند ده هزار تن تولیدات دام و طیور داشت اما اکنون این تولیدات به چندین میلیون تن رسیده است.

حجتی با تاکید بر پیشرفت‌های کشور در حوزه دامپروری، بیان داشت: سال‌های گذشته ایران جزو تولیدکنندگان شترمرغ نبود اما در حال حاضر دومین تولیدکننده گوشت شترمرغ دنیا است.

حذف 18درصد از جمعیت مرغ تخم‌گذار کشور به دلیل آنفلوانزا

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تهدیدات بیماری‌های دام و طیور برای سلامت و اقتصاد جامعه، گفت: در سال‌های گذشته پرونده‌های مهاجر گرفتاری‌هایی زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کردند و اگر تلاش و حساسیت‌های سازمان دامپزشکی کشور نبود وضعیت آن‌ها سخت می‌شد.

حجتی افزود: در این سال‌ها به دلیل بیماری آنفلوآنزای پرندگان 17تا 18درصد جمعیت مرغ تخم‌گذار کشور از بین رفت و اگر مراقبت‌های سازمان دامپزشکی نبود وضعیت از این نیز بدتر می‌شد.

وی با تاکید بر محدودیت امکانات سازمان دامپزشکی، ادامه داد: با وجود تمام محدودیت ها، مسئولان سازمان دامپزشکی کشور تمام تلاش خود را برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان انجام دادند و با اقدامات خوب خود مانع گسترش بیشتر این بیماری شدند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در سال 92صنعت آبزی‌پروری کشور به خاطر بیماری لکه سفید مشکلات زیادی داشت و حجم زیادی از طیور نیز از بین رفت.

به گفته حجتی در آن سال‌ها، در صنعت آبزی پروری موارد بهداشتی به درستی رعایت نمی‌شد و فرهنگ مراقبت‌های لازم برای جلوگیری این بیماری‌ها وجود نداشت اما امروزه شاهد هستیم که در بیماری ماهی قزل‌آلا وضعیت بسیار مناسبی داریم.

دامپزشکان باعث افزایش دو برابری تولید میگو در کشور شدند

وزیر جهاد کشاورزی وضعیت کنونی بیماری لکه سفید میگو را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در کنترل بیماری لکه سفید همچنان کمی منفعل هستیم اما وضعیت این بیماری به شکل قابل ملاحظه بهبود یافته به طوری که تولید میگو پرورشی در کشور از 10تا 12تن به 27هزار تن در 4سال اخیر رسیده است.

حجتی تاکید کرد:نتایج حاصل از کنترل این بیماری نشان می‌دهد که دامپزشکی تا چه اندازه در اقتصاد کشور، ثروت‌آفرینی ملی و درآمد خانوار و افزایش بهره‌وری و اشتغال موثر است.

وی با اشاره به خدمات  نظام دامپزشکی کشور، گفت: این نظام نیز در کنار سازمان دامپزشکی کشور به صورت آزادنه به تولیدکنندگان طرف قرارداد خود خدمات خوبی ارائه می‌دهد و کمک بزرگی به کنترل بیماری‌های دام و طیور در کشور است.

حجتی خاطر نشان کرد: مراودات جهانی در حوزه دامپزشکی روز به روز در حال افزایش است و این حوزه نقش موثری در صادرات غذا به‌ویژه در مواد پروتئینی دارد.

 به گفته وی صادرات به صورت زنده نیز انجام می‌شود کشور ما پیشرفت‌های مناسبی در این زمینه داشته است.

صادرات لبنیات 25درصد و آبزیان 60درصد افزایش یافت

وزیر جهاد با اشاره به پیشرفت کشور در صادرات دام زنده، گفت: صادرات لبنیات در سال جاری نرخ رشد 25درصدی را تجربه کرده است و در صادرات آبزیان نیز بالای 60درصد رشد داشته است که این امر نشان دهنده تلاش دامپزشکان در مبارزه با بیماری‌ها است.

حجتی افزود: با توجه به مشکلاتی که برای تامین گوشت گرم سبک در بازار مصرف وجود دارد مجبور به واردات هستیم و مراقبت‌های مهم این امر نیز توسط دامپزشکان کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر روز به تعداد واحدهای تولیدکننده خوراک بهداشتی دام، طیور و آبزیان افزوده می‌شود، اظهار داشت: دامپزشکی در این حوزه نیز خدمات خوبی ارائه می‌دهد و با نظارت دامپزشکان ضایعات محصولات کشاورزی با تبدیل و غنی‌سازی در اختیار صنعت خوراک دام کشورمان قرار می‌گیرد.

حجتی با تاکید بر کیفیت نیروی انسانی حوزه دامپزشکی کشور، گفت:  نارسایی و مشکلاتی در به‌کارگیری این نیروها وجود دارد که در تلاش برای رفع آن‌ها هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت پاسخگویی به ارباب رجوع در حوزه دامپزشکی، بیان داشت: افراد زیادی در بخش دام، طیور و آبزیان کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و باید خیلی نگران باشیم که مبادا وقت و سرمایه مردم به دلیل کم‌توجهی ما یا مشغله‌های زیاد از بین برود.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید رضایت افرادی که سرمایه‌ خود را برای تامین نیاز غذایی کشور گذاشته‌اند با خدمات مناسب جلب کنیم و این امر رضایت خداوند را از ما به همراه خواهد شد.