۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

قیمت تضمینی گندم هفته آینده اعلام می‌شود/ خرید بیش از ۸.۸میلیون تن گندم از کشاورزان

۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۳
کد خبر: 223539
قیمت تضمینی گندم هفته آینده اعلام می‌شود/ خرید بیش از ۸.۸میلیون تن گندم از کشاورزان

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۷-۹۶ تا هفته آینده اعلام می‌شود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، یزدان سیف امروز در نشست خبری که در محل شرکت مادر تخصصی شرکت بازرگانی دولتی ایران برگزار شد با اعلام این خبر، افزود: تا 14مهر ماه جاری کشاورزان 8میلیون و 864هزار تن گندم به ارزش 115هزار و 858میلیارد ریال به یک هزار و 112مرکز خرید گندم در سراسر کشور تحویل داده‌اند که 85هزار میلیارد ریال آن معادل 74درصد به حساب گندمکاران واریز شده است.

وی با تاکید بر اینکه خرید تضمینی گندم در سال زراعی 96-95 رو به پایان است، اظهار داشت: همه سازما‌ن‌های مرتبط پیگیر پرداخت مطالبات گندمکاران هستند و ما امیدواریم به زودی 26درصد باقی مانده مطالبات نیز به حساب آن‌ها واریز شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین به افزایش کیفیت و پروتئین گندم اشاره کرد و گفت: طبق آزمایشات انجام شده پروتئین گندم ما امسال یک تا یک و نیم درصد افزایش یافته است و کیفیت نان ایرانی از نمره 82 به 84 افزایش یافته است و این مهم نتیجه زحمات معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان است.

وی همچنین در مورد پرداخت مطالبات گندمکاران، گفت: کشاورزانی که تا امروز گندم خود را تحویل داده اند و اسم آنها در سامانه سیستم بانکی ثبت شده و مشکلی در این زمینه نداشته اند، حداقل 50 درصد پول خود را دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: کشاورزانی هم که تا 28 خرداد گندم خود را تحویل داده اند و نام آنان در سامانه سیستم بانکی ثبت شده 100 در صد طلب خود را دریافت کرده اند.

آخرین وضعیت ذخایر استراتژیک

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای پر مصرف، گفت: ذخایر استراتژیک کالایی کشور در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و فقط ذخایر گندم کشور نزدیک به 12 میلیون تن است‌.

یزدان سیف در نشست خبری در محل شرکت مادر تخصصی شرکت بازرگانی دولتی ایران، افزود: در حوزه سایر کالاها نیز هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی ذخایر خوبی دارند و بخشی از این کالاها در انبار، بخشی در حال فروش و بخشی نیز در کشتی‌ها در حال تخلیه است.

وی افزود: آرامشی که اکنون بر بازار حاکم فرماست ناشی از موجودی کافی ذخایر استراتژیک کالاهای پر مصرف است.

سیف با بیان اینکه در حوزه شکر نیز میزان ذخایر بی‌نظیر است، گفت: در زمینه برنج و روغن نیز شرایط مشابهی را وجود دارد و در این حوزه هیچ نگرانی وجود ندارد.

200 هزار تن دانه روغنی از کشاورزان خریداری شد

سیف با بیان اینکه در مجموع 200 هزار تن انواع دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است، اظهار داشت: ارزش این خرید 525 میلیارد تومان بوده که کلیه مطالبات کلزاکاران تسویه شده و تنها بخشی از مطالبات مربوط به دانه روغنی گلرنگ و آفتابگردان باقی مانده که حدود 20 میلیارد تومان است و به زودی پرداخت خواهد شد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، سه استان خوزستان با ، گلستان و فارس بیشترین میزان تولید را در سال جاری داشتند.

سیف با بیان اینکه در سال 96 واردات گندم به کشور نداشتیم، گفت: تمام گندم مورد نیاز خبازی‌ها از تولید داخل تأمین شده است.

وی با اشاره به ارزیابی کیفیت نان داخلی اضافه کرد: کیفیت نان کشور در مرداد 95 و همچنین مرداد 96 مورد ارزیابی قرار گرفت که بر این اساس در مرداد 95 که بخشی از گندم وارداتی بوده، نمره 82 و در مرداد 96 که تمام گندم مورد استفاده داخلی بوده، نمره 84 کسب شد؛ یعنی در سال 96 ما با 2 نمره ارتقای کیفیت در حوزه نان مواجه بودیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در ارزیابی کیفیت نان، چند متغیر از جمله شکل، اندازه خمیر، عطر و بو، ماندگاری و مواردی از این قبیل مد نظر قرار می‌گیرد.

عرضه 25 هزار تن برنج دولتی برای تنظیم بازار ماه محرم

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه 25 هزار تن برنج دولتی در قالب طرح تنظیم بازار محرم به بازار عرضه شده است، تصریح کرد: 15 هزار تن از این محموله توسط بخش خصوصی و 10 هزار تن مربوط به ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران بوده است. همچنین 15 هزار تن برنج به مناسبت این ایام به هیئت‌های مذهبی اختصاص داده شده؛ ضمن اینکه قیمت برنج دولتی 1121 چهار هزار تومان و قیمت برنج Pr11 سه هزار و 150 تومان بوده است.

وی همچنین از عرضه 20 هزار تن شکر با قیمت 2520 تومان به هیئت‌های مذهبی خبر داد و گفت: بر اساس مذاکراتی که با انجمن روغن داشتیم، نیازی به حضور ما در بازار روغن نبود.

مکانیزم اجرای قیمت تضمینی در سال آینده

مکانیزم اجرای قیمت تضمینی در صورت عرضه گندم در بورس طی سال آینده ، اظهارداشت: ما برای اینکه خرید تضمینی گندم را به بخش خصوصی واگذار کنیم باید شرایطی را فراهم کنیم که فقط تولیدکنندگان داخلی بتوانند گندم خود را در این چرخه عرضه کنند و فساد ایجاد نشود یعنی گندمی خارج از شبکه تولید وارد این چرخه نشود.

سیف ادامه داد: در این راستا سامانه اطلاعاتی کشت گندم با مشارکت بورس کالا طراحی شده که ظرف دوماه آینده مشخصات کامل کسانی که گندم کشت کرده اند، حتی زمین های این افراد، در این سامانه ثبت خواهد شد و با استفاده از جی پی اس نقطه زنی می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اضافه کرد: از ظرفیت های سازمان های جهاد کشاورزی استانها، دفاتر خدمات الکترونیک دولت و ... نیز در این زمینه استفاده می شود مقدمات کار هم فراهم شده و ما در پایان آذرماه اطلاعات کشاورزان گندمکاری را که سال آینده به ما گندم  می دهند در اختیار خواهیم داشت.

سیف با بیان اینکه ما باید بدانیم چقدر تولید خواهیم داشت، گفت: با همکاری سازمان های جهاد کشاورزی استانها، شهرستانها و روستاها میزان تولید برآورد خواهد شد و سپس کشاورزان می توانند به عنوان عرضه کنندگان کالا در بورس ثبت نام کنند و کد دریافت نمایند.

وی ادامه داد: کارخانجات آرد نیز به صورت مستقیم می توانند با توجه به قیمت مصوب برای نرخ خرید تضمینی سال آینده، گندم کشاورزان را خریداری کنند.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه با این اقدام بار مالی دولت به کمتر از نصف تقلیل می یابد، افزود: بدین ترتیب کشاورزان مرحله اول پولشان را از بخش خصوصی زودتر دریافت می کنند، دولت نیز قادر خواهد بخش دوم را زودتر پرداخت کند بنابراین در کل کشاورزان زودتر به پولشان می رسند.

به گفته سیف این پروژه در قالب 38 اقدام اجرایی ساماندهی شده و در حوزه تامین منابع مالی برای بخش خصوصی قریب به ٤ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی پیش بینی شده است.

معاون وزیر جهاد اظهارامیدواری کرد: تا پایان مهر و اواسط آبان ماه مصوبه لازم برای این کار توسط هیات وزیران نهایی شود و سال آینده این طرح در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.