۰ نفر

اعلام آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین؛

۱۲۴میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شد/ میزان خرید برگ سبز چای به ۹۲هزار تن رسید

۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۹:۰۴
کد خبر: 223176
۱۲۴میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شد/ میزان خرید برگ سبز چای به ۹۲هزار تن رسید

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور ارزش کل برگ سبز خریداری شده از چایکاران را ۱۷۸میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تا امروز ۱۲۴میلیارد تومان به چایکاران پرداخت شده و ۵۴میلیارد تومان دیگر از مطالبات باقی مانده است که به محض تامین منابع به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمد صادق حسنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این‌که میزان برگ سبز خریداری شده از کشاورزان به حدود 92 هزار تن رسیده است، افزود: از این میزان برگ سبز چای تا امروز 20 هزار و 700 تن چای خشک در کارخانه‌های چای تولید شده است.

وی پیش بینی کرد؛ تا پایان برداشت برگ سبز چای میزان تولید چای خشک در کشور به 23 هزار تن برسد.

صادق حسنی ضمن تاکید بر این‌که چای خشک تولیدی امسال هشت هزار و 500 تن کمتر از سال گذشته خواهد بود، خاطر نشان کرد: با وجود کاهش تولید نسبت به سال گذشته میزان چای خشک تولیدی سال زراعی جاری 10 تن بیشتر از تولید سال 93 و چهار تن بیشتر از سال 94 خواهد بود.

وی شرایط تولید چای در سال 95 را استثنائی توصیف کرد و گفت: سال گذشته به دلیل بارش‌های به موقع و کافی تولید برگ سبز چای در چند سال گذشته بی‌سابقه بود و با توجه به خشکسالی امسال نباید انتظار تکرار دوباره این حجم از تولید را داشت.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور در پاسخ به این پرسش که چایکاران چه زمانی منتظر دریافت باقی مانده مطالبات خود باشند، گفت: زمان دقیقی را نمی‌توان برای آن اعلام کرد چرا که برای باقی مانده مطالبات تامین اعتبار نشده است، همچنین کارخانه‌های چای نیز به دلیل رکود بازار توان پرداخت قدرالسهم خود را ندارند.

صادق حسنی ابزار امیدواری کرد؛ با شروع فصل سرما و افزایش مصرف چای، نقدگی کافی برای پرداخت مطالبات چایکارن تامین شود و کارخانه‌های فرآوری چای بخشی از مطالبات را به طور تلفیقی با سازمان چای پرداخت کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ امسال نرخ تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو نسبت به سال گذشته رشد 7 درصدی داشت و برگ سبز درجه یک چای به قیمت 2 هزار و 624 تومان و 2 ریال و برگ سبز چای درجه دوم یک هزار و 469 تومان و 5 ریال از چایکاران خریداری شد. در خرید برگ سبز چای قدرالسهم کارخانه‌های چای بالغ بر 40 درصد و دولت 60  تعیین شده است.