۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین اعلام شد:

حل‌اختلاف مرغداران با شرکت پشتیبانی امور دام کشور/ کوتاه‌شدن دست دلالان ازسفره مرغداران

۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۵
کد خبر: 221779
حل‌اختلاف مرغداران با شرکت پشتیبانی امور دام کشور/ کوتاه‌شدن دست دلالان ازسفره مرغداران

صنعت مرغداری در سال های اخیر به دلیل صدورمجوزهای بی قاعده، با مازاد تولید روبه رو شده است و افزایش عرضه نسبت به تقاضا بازار این محصول را دچار نواسانات زیادی کرده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ در این شرایط کارشناسان دو راه حل را برای تنظیم بازار پیشنهاد دادند؛ اول افزایش صادرات و تعریف بازارهای هدف جدید برای خروج مرغ از کشور و دیگری جمع آوری و ذخیره مازاد تولید بود. در مورد اول به دلایل متعددی از جمله عدم تطابق با استانداردهای جهانی و قیمت تمام شده بالا ایران نتوانسته تاامروز جایگاه مناسبی برای خود در بازارهای جهانی پیدا کند اما، در مورد دوم که راحترین گزینه نیز به نظر می رسید، دولت تصمیم گرفت خرید و ذخیره مازاد تولید و عرضه آن را به شرکت پشتیبانی امور دام کشور واگذار کند.

از زمانی که شرکت پشتیبانی امور دام کشور این وظایف را برعهده گرفته تا امروز، عملکرد این شرکت بارها مورد انتقاد فعالان و تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور قرار گرفته است.

به گفته این منتقدان شرکت پشتیبانی امور دام کشور بر اساس وظایف تعریف شده در شرایط که قیمت مرغ کاهش غیرمنطقی دارد ورود کرده و مرغ های مازاد را از تولیدکنندگان خریداری می کند تا تولید کنندگان کمتر دچار زیان شوند، تا اینجا همه چیز درست است اما آنچه محل اختلاف می شود اقدام پشتیباتی به خرید مرغ با قیمت کف بازار ازمرغداران، بستن قرار داد های غیر منصفانه با آن ها و عرضه ذخایر در زمان نامناسب است، اختلافاتی که به گفته محمد کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، حالا پس از سال ها دیروز در جلسه مشترک این اتحادیه با ستاد تنظیم بازار حل شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اعلام این خبر، افزود: هر چند واگذاری وظیفه خرید ، ذخیره و عرضه مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام کشور با هدف جلوگیری از زیان مرغدارن صورت گرفته است اما برخی از اقدامات این شرکت برهم خوردن بازار و زیان مرغداران را به دنبال داشته است.

کمالی سروستانی ادامه داد: عرضه ذخیره مرغ در ایام خاص که مرغداران انتظار دارند قیمت ها منطقی شود، فروش چکی و  مدت دار گوشت مرغ هایی که تاریخ انقضای آنها نزدیک است و خرید مرغ به قیمت کف در زمان انباشت تولید همگی موجب بر هم خوردن بازار و تشدید زیان مرغداران شده است.

وی با اشاره به جلسه دیروز این اتحادیه با ستاد تنظیم بازار، بیان داشت: در این جلسه توافق شد هر زمان قیمت مرغ در بازار کمتر از 7100 تومان شد شرکت پشتیبانی اقدام به خرید و ذخیره این محصول با قیمت تعیین شده کند و زمانی که مرغ از 7800 بالاتر رفت اجازه عرضه ذخیره را داشته باشد.

وی افزود: همچنین مذاکرات ابتدایی درباره اصلاح قراردادهای خرید مرغ از مرغداران انجام شده و به زودی شرایط  قراردادها با تغییرات صورت گرفته اعلام خواهد شد.

کمالی سروستانی همچنین حذف دلالان با ایجاد امکان بستن قرارداد مستقیم شرکت پشتیبانی امور دام با مرغداران را از دیگر نتایج مثبت جلسه دیروزعنوان کرد.

وی با تاکید بر افزایش نقش اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در شناسایی مرغداران واقعی و حذف دلال ها تغییرات جدید را تامین کننده منافع تولیدکننده و مصرف کننده دانست.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران درباره دلایل کاهش قیمت مرغ در روزهای اخیر با وجود فرا رسیدن ایام ماه محرم، گفت: معمولا در مهرماه هر سال این افت قیمت به دلیل آغاز سال تحصیلی جدید و افزایش هزینه ها و کاهش توان خرید مردم اتفاق می افتد.

 به گزارش اقتصاد آنلاین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار روز دوشنبه 3 مهر ماه جاری قیمت تعیین شده ۷۵۰۰ تومانی هر کیلو مرغ برای عرضه به بازار را کارشناسی و معقول ارزیابی کرد و از این ستاد خواست که کف و سقف این قیمت به ترتیب ۷۱۰۰ و ۷۸۰۰ تومان در نظر بگیرد. محمد شریعتمداری همچنین تاکید کرد که در راستای مصرف مازاد کنسرو مرغ کشور جهت تنظیم بازار، به شهرداری و نهادهای حمایتی برای توزیع این محصول در ایام اربعین نامه نگاری شود.