۰ نفر

حجتی: متهم به ناتوانی در مدیریت سیب‌زمینی و پیاز هستیم

ابلاغ مصوبه ۱.۵میلیارد دلاری اشتغال در مناطق روستایی/ رصد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی آنلاین می‌شود

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۱۱
کد خبر: 216895
ابلاغ مصوبه ۱.۵میلیارد دلاری اشتغال در مناطق روستایی/ رصد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی آنلاین می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی از ابلاغ مصوبه یک و نیم میلیارد دلاری برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی خبر داد و گفت: باید کمک کنیم تا اعتبارات اختصاص یافته برای ایجاد اشتغال در مناطق پرجمعیت روستایی به کار گرفته شود.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ محمود حجتی امروز در پنجمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه به مناسبت آغاز سال زراعی 97-96 ، اظهار داشت: از اعتبار تخصیص یافته می‌توان برای توسعه صنایع تبدیلی، غذایی و تکمیلی که گلوگاه های بخش کشاورزی هستند، در روستاها بهره برد.

وی افزود: همچنین روز گذشته جلسه ای با رئیس بنیاد مستضعفان داشتیم که در این جلسه عنوان شد بنیاد مستضعفان بانک سینا را ترغیب کرده تسهیلاتی با سود 18 درصد برای توسعه روستاها اختصاص دهد که 5 درصد این تسهیلات توسط را بنیاد و ۵ درصد آن توسط استانداری ها پرداخت خواهد شد.

حجتی در ادامه سخنان خود از راه‌اندازی سامانه رصد آنلاین بخش کشاورزی تا سال آینده خبر داد و گفت: توسط این سامانه وضعیت کاشت و برداشت محصولات در مناطق مختلف پایش و مشکلات احتمالی مدیریت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های مغفول مانده  فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد، افزود: این ظرفیت ها باید شناسایی شود و با فعال کردن آن ها ثروت و اشتغال در کشور ایجاد گردد.

حجتی با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی در سال های اخیر، اظهار داشت: افزایش تولیدات کشاورزی کشور تنها مختص به حوزه زراعت نیست بلکه تولید میگوی پرورشی از 10 هزار تن در سال 91 به 27 هزار تن رسیده است.

وی اضافه کرد: صادرات آبزیان در 4 ماه نخست امسال 65 تا 66 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و همچنین صادرات محصولات لبنی نیز حدود 27 درصد رشد داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحث های مطرح شده درباره ضعف وزارت جهاد کشاورزی  در مدیریت بازار محصولات کشاورزی، گفت: به داستان ضعف در مدیریت پیاز و سیب‌زمینی متهم هستیم و این موضوع فرهنگ شده که می‌گویند وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند بازار محصولات کشاورزی را مدیریت کند اما منتقدان باید بپذیرند که بخشی از این مشکلات طبیعی است چرا که کشور ما از نظر تجارت بسته است و اغلب محصولات تولیدی در کشور جنبه خودمصرفی دارند.

وی با بیان اینکه آموزش و ترویج در بخش کشاورزی در دولت گذشته تقریبا تعطیل شده بود، افزود: در این بخش ضعف زیادی در آموزش های مهارت وجود دارد در حالی که دنیای امروز دنیای علم نوین و روز است، لذا باید همه پرسنل وزرات جهادکشاورزی روز به روز بیشتر از گذشته اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهند.

حجتی تصریح کرد: حدود 30 مرکز خدمات کشاورزی محقق مسئول ندارد که باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد و با توجه به اینکه تعداد بالایی محقق و متخصص در بخش کشاورزی وجود دارد، نباید هیچ مرکزی بدون محقق مسئول باشد و این نشان می دهد که همه بسترها به غیر از همت و تلاش ما فراهم است.