۰ نفر

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

خودکفایی تولید شکر نزدیک است/ شکست رکورد جهانی تولید کلزا تا ۳سال آینده

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴
کد خبر: 216835
خودکفایی تولید شکر نزدیک است/ شکست رکورد جهانی تولید کلزا تا ۳سال آینده

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا سه سال آینده تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را پشت سر خواهد گذاشت گفت: کشور با اجرای مدیریت آب تا خودکفایی شکر چند قدم بیشتر فاصله ندارد.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ عباس کشاورز در پنجمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه که به مناسبت آغاز سال زراعی ۹۷-۹۶ برگزار شده بود، گفت: تولید شکر در سال گذشته با ۱۰۴ هزار هکتار چغندرقند و سطح ثابت نیشکر رکورد تولید تاریخی زد و پیش بینی می شود امسال نیز میزان تولید ۱۰۰ هزار تن بیشتر شود.

وی افزود: بهره وری تولید نیشکر ازحدود ۳.۵ تن در هکتار در برنامه سوم به بیش از ۷.۵ تن در هکتار رسیده است.

کشاورز با اشاره به مشکلات تولید و بازار چقندر قند و شکر، اظهار داشت: دولت باید مشکلات بازرگانی که این محصولات با آن درگیر هستند را حل کند، به طور مثال قیمت شکر هر سال باید در فروردین ماه اعلام کند و به شفاف سازی و اصلاح قیمت این محصول کمک کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه کلزا نسخه نجات کشت آبی کشور است، گفت: تا سه سال آینده تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را پشت سر می گذارد و به میانگین ۵ تن در هکتار در کشت آبی می رسد.

کشاورز اضافه کرد: باید با توسعه کشت کلزا طی دو سال آینده ضریب خوداتکایی در تولید دانه های روغنی را ۳۰ درصد افزایش دهیم در غیر این صورت واردات دانه روغنی و روغن خام تولید داخل را از بین خواهد برد.

افزایش 25 درصدی بهره وری آب طی ۴ سال گذشته

کشاورز از افزایش بهره وری ۵ ۲ درصدی آب طی چهار سال اخیر خبر داد و گفت: افزایش بهره وری آب در حالی است که زمینی به سطح زیر کشت محصولات کشاورزی اضافه نشده است و بین ۲۰ تا ۳۵ درصد صرفه جویی آب داشته ایم.

وی خاطر نشان کرد: بهره وری آب در گندم از نیم درصد به ۷۶ صدم درصد رسیده است و در برنامه ششم توسعه این عدد را به ۱.۲ درصد خواهد رسید.

کشاورز توسعه در مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی مانند تراکتورهای متوسط و نیمه سنگین را بیش از انتظار توصیف کرد ، بیان داشت: همچنین در توسعه استفاده از کُمباین برنج در شالیزارها عملکرد استثنایی بوده است، اما در موارد زیادی نیز مثل مکانیزاسیون باغبانی بسیار ضعیف عمل کرده ایم همچنین در کشت مستقیم اگر چه عملکردمان ۲۲۰ درصد بوده اما نسبت به سطح قابل توجه نیست و عقب افتادگی زیاد است.

وی تصریح کرد: کشاورزان هزینه زیادی را به دلیل نبود مکانیزاسیون یا ماشین آلات قدیمی صرف می کنند به همین دلیل باید هر چه زودتر ناوگان مکانیزاسیون مدرن سازی و تعداد تراکتورها بیشتر شود.

باز شدن گره بحران آب به دست کشاورزی حفاظتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور، گفت: گره مشکلات کم آبی نداریم و حفظ  زمین تنها به دست کشاورزی حفاظتی باز می شود و در همین راستا اولین حکم برنامه ششم نیز کشاورزی حفاظتی است.

کشاورز افزود: هر چند در سالهای اول اجرای کشاورزی حفاظتی عملکرد اندکی متوقف می شود اما به طور مستمر خاک آباد و سالی یک دهم درصد به ماده آلی خاک افزوده می شود.

وی با تاکید بر اینکه بذر منبع ژنتیکی است که کشاورز از آن استفاده می کند، افزود: بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش تولید مرهون ژنتیک خوب یک گیاه است به همین دلیل طی ۴-۳ سال گذشته سعی شد پایه های بذری با منبع ژنتیکی مناسب برای محصولات کشاورزی تامین شود و تنوع خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

کشاورز ادامه داد: در زمینه بذور گواهی شده نیز عملکردمان خوب بوده است بطوری که میزان تامین بذور گواهی شده در گندم آبی را از حدود ۱۷۵ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن رسیده و در گندم دیم نیز این عدد ۸۰ درصد رشد داشته است.

کود های کشاورزی همگی کیفی هستند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کلید برخی نارسایی های ما مصرف کود است، تاکید کرد: ایران یک درصد کشاورزی دنیا را دارد، اما کمتر از نیم درصد کود دنیا را مصرف می کند.

کشاورز ادامه داد: با بیان اینکه طبق اعلام موسسه خاک و آب نیاز کشور به کود ۳.۳ میلیون تن است اما ما یک و نیم میلیون تن کود مصرف می کنیم که این میزان به هیچ وجه قابل قبول نیست، چرا که کود تاثیر زیادی بر محصولات کشاورزی دارد.

وی عرضه کود را به اندازه نیاز کشاورزان دانست و گفت: مشکلی در عرضه کود نداشتیم و هیچ استانی نبوده که با کمبود عرضه مواجه باشد اما در بحث تنوع سازی اقدامات کافی نبوده است.

کشاورز با اشاره به کیفیت کودهای عرضه شده به بازار، افزود: در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم کیفیت کودهای کشاورزی موجود در بازار بسیار نامناسب بود و اولین گام ما ساماندهی کیفیت کودهای موجود بود.

وی ادامه داد: موسسه خاک و آب و نهادهای نظارتی تلاش های بسیار زیادی را در زمینه بهبود کیفیت کودهای کشاورزی کردند و یکی از نتایج این تلاش به جریان افتادن آیین نامه ثبت کود برای جلوگیری از واردات کودهای بی کیفیت بود.

کشاورز تصریح کرد: آیین نامه ثبت کود کیفیت این نهاده را در کشور افزایش داد و برخوردها با متخلفان آنی شد به طوری که امروز کسی اجازه ندارد کود بدون کیفیت عرضه کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در محصولات کودی سهم تولیدات داخلی ۸۰ درصد است، افزود: تاکنون ۷ هزار و ۸۰۰ مورد تقاضا برای ثبت مواد کودی ارائه و ۵ هزار و ۸۰۰ مورد ثبت شده است.