۰ نفر

مدیر اجرایی سندیکای چای در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین خبر داد:

کاهش ۲۴درصدی تولید چای در کشور/ ۱۱۳میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شد

۶ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۲۰
کد خبر: 214987
کاهش ۲۴درصدی تولید چای در کشور/ ۱۱۳میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شد

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور از کاهش ۲۴درصدی تولید چای در کشور خبر داد و گفت: این کاهش تولید به دلیل گرمای هوا و کاهش بارندگی اتفاق افتاده که بیشترین افت مربوط به چین سوم است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمد صادق حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، با بیان اینکه امسال بالغ بر 88هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شد، اظهار کرد: ارزش ریالی این میزان برگ سبز چای بیش از 172میلیارد تومان است که 37هزار تن آن درجه یک و 51هزار تن درجه دو است.

وی ادامه داد: تا صبح امروز از مجموع مطالبات چایکاران 113میلیارد تومان آن پرداخت شده که 77میلیارد تومان آن از محل خرید تضمینی و 36میلیارد تومان از محل قدر سهم کارخانه‌های فرآوری چای بوده است.

صادق حسنی با تاکید بر کاهش میزان تولید چای خشک در کشور اظهار داشت: میزان تولید چای خشک نیز با کاهش پنج هزار و 400تن، از 31هزار و 400تن در سال گذشته به 19هزار تن در سال جاری رسیده است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور با اشاره به رکود بازار چای در ماه های اخیر، گفت: به دلیل شرایط نامناسب بازار چای کشور و رکود در این صنعت از 150کارخانه فرآوری چای تنها 32کارخانه فعال یا نیمه فعال هستند و مابقی از چرخه تولید خارج شده اند.

صادق حسنی خواستار توجه بیشتر دولت به وضعیت اقتصادی کارخانه های فرآوری چای شد و گفت: رسوب چای همراه با رکود در بازار کارخانه‌های چای را در شرایط نامناسب اقتصادی قرار داده است و در صورتی که چاره ای برای آن ها اندیشه نشود این روند بر تولید نیز تأثیر خواهد گذاشت.

وی درباره آخرین وضعیت درخواست وزیر جهاد کشاورزی از معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر مصرف چای ایرانی در دستگاه‌های اجرایی، عنوان کرد: معاون اول رئیس جمهوری هنوز هیچ پاسخی به نامه وزیر جهاد کشاورزی نداده است و اجرای این طرح با وجود آمادگی سازمان چای کشور و سندیکای کارخانه‌های چای شمال معطل تصمیم دکتر جهانگیری است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وزیر جهاد کشاورزی در دهم مردادماه سال جاری طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری، خواستار مصرف چای ایرانی در دستگاه‌های اجرایی کشور شد اما با وجود استقبال برخی از این دستگاه‌ها ازجمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این پیشنهاد، این نامه همچنان بی‌پاسخ مانده است.