۰ نفر

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی به اقتصاد آنلاین خبر داد:

صادرات محصولات کشاورزی بدون کارت عضویت ممنوع شد/ اجباری شدن رعایت استاندارد بسته‌بندی از ابتدی آبان

۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۴۹
کد خبر: 214765
صادرات محصولات کشاورزی بدون کارت عضویت ممنوع شد/ اجباری شدن رعایت استاندارد بسته‌بندی از ابتدی آبان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی با بیان اینکه حضور افراد غیرحرفه‌ای بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است، گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان توسعه تجارت برای جلوگیری از تخریب بازار جهانی محصولات کشاورزی کشور توسط افراد غیرحرفه‌ای، صادرات این محصولات بدون کارت عضویت اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ممنوع شد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اعلام این خبر افزود: در هر فصل با بهبود بازار صادراتی محصولات کشاورزی، افراد سودجو بدون توجه به کیفیت و بسته‌بندی مناسب اقدام به صادرات این محصولات می‌کنند و این امر باعث تخریب نام و نشان محصولات ایران در کشورهای هدف صادراتی شده است.

 وی از اجباری شدن استانداردهای بسته‌بندی محصولات کشاورزی از نیمه آبان خبر داد و بیان کرد: این استانداردها توسط اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، سازمان توسعه تجارت ایران و دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برای کیفیت و بسته‌بندی محصولات صادراتی تدوین شده است و از نیمه آبان‌ ماه توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ادامه داد: همچنین از این تاریخ حمل محصولات کشاورزی به‌صورت فله‌ای و با لنج ممنوع شده و حمل زمینی و دریایی این محصولات به مقصد کشورهای خریدار صرفاً با کانتینرهای یخچالی و شناورهای سردخانه‌دار امکان‌پذیر خواهد بود.

نورانی با اشاره به ادامه ممنوعیت صادرات کیوی تا 20 مهرماه، عنوان کرد: یکی از نمونه‌های حضور افراد غیرحرفه‌ای در صادرات محصولات کشاورزی برداشت و صادرات کیوی پیش از زمان مناسب و رسیدن به سطح کیفی در سال‌های گذشته است که صدمات جبران‌ناپذیری را به بازارهای صادراتی این محصول وارد کرده است.

به گفته وی؛ در حال حاضر ایران در رتبه سوم تا پنجم صادرات کیوی جهان قرار دارد و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای CIS و خاور دور مشتری این محصول کشور هستند.

نورانی در پایان تأکید کرد: ایران در سال گذشته موفق به صادرات بیش از 110 هزار تن کیوی شد و امسال با افزایش تولید این محصول و رعایت استانداردهای بسته‌بندی و کیفی پیش‌بینی می‌شود میزان صادرت به بیش از 140 هزار تن برسد.