۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین خبر داد:

آغاز طرح آمارگیری زنبورداران از فردا/ اقدام جزیره‌ای مرکز آمار هدر رفت سرمایه و زمان را به همراه دارد

۵ شهریور ۱۳۹۶، ۷:۲۹
کد خبر: 214764
آغاز طرح آمارگیری زنبورداران از فردا/ اقدام جزیره‌ای مرکز آمار هدر رفت سرمایه و زمان را به همراه دارد

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران با بیان اینکه طرح آمارگیری بهره‌بردارن زنبور عسل کشور از فردا دوشنبه آغاز می‌شود، گفت: این طرح توسط مرکز آمار ایران و با هدف گردآوری آمار و اطلاعات مورد نیاز و ضروری در رابطه با نحوه فعالیت پرورش دهندگان زنبور عسل از دیدگاه تهیه حساب‌های اقتصادی کشور اجرا می‌شود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ عفت رئیسی سرحدی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به جایگاه و نقش صنعت پرورش زنبورعسل در بخش کشاورزی، افزود: این صنعت با حدود 7 میلیون و پانصد هزار کندو و 80 هزار نفر بهره بردار، نقش بسیار مهمی در تولید و اشتغال بخش کشاورزی دارد به همین دلیل برخورداری از آمار دقیق در صنعت پرورش زنبورعسل اهمیت زیادی دارد.

وی تاکید کرد: آمار، پایه و اساس ارزیابی عملکرد گذشته، حال و برنامه‏‌ریزی برای آینده یک صنعت به شمار می‌رود و بسیار مهم است که این آمار با ابزار و روش دقیقی بدست آمده و قابل اطمینان باشد.

رئیسی سرحدی با انتقاد از مرکز آمار ایران اقدام،  این مرکز را جزیره ای دانست و گفت: هر چند این طرح با هدفی درست انجام می شود اما به دلیل بی توجهی به تشکل ها و اتحادیه های فعال در این حوزه که حلقه اتصال بخش دولتی و بهره بردارن هستند نتایج حاصله درست و دقیق نخواهد بود و هدر رفت سرمایه و زمان را به همراه دارد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر زنبوردارن خارج روستا و شهرها هستند در این شرایط امکان دسترسی به آن ها وجود ندارد ضمن اینکه به آن ها درباره طرح آمارگیری بهره بردارن زنبور عسل اطلاع رسانی نشده است و بسیار از آن ها از اجرای این طرح بی خبر هستند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران خواستار به تاخیر انداختن اجرای این طرح شد و گفت: با توجه به بی اطلاعی زنبوردارن و پراکندگی آن ها در این فصل، پیشنهاد می شود اجرای طرح آمارگیری بهره بردارن زنبور عسل کشور به تاخیر بیفتد و این طرح همراه با سرشماری کندوها در 22 مهر انجام گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: همچنین ما خواستار آن هستیم که اجرای این طرح به اتحادیه سراسری و تشکل های استانی واگذار شود تا امکان ارتباط و دسترسی به اطلاعات دقیق وجود داشته باشد چرا که زنبورداران عضو این اتحادیه و تشکل‌ها هستند.