۰ نفر

گلایه دامداران از افت کیفیت خوراک دام،

افت کیفیت خوراک دام شیطنت کارخانه ها است

۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۵۶
کد خبر: 665561
افت کیفیت خوراک دام شیطنت کارخانه ها است

پس حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده های دامی تعداد گزارش ‌های دامداران از افت کیفیت خوراک دام افزایش یافته است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران معتقد است؛ کیفیت نهاده‌های دامی وارداتی تغییری نکرده است و اگر افت کیفیتی هم اتفاق افتاده باشد، شیطنت برخی از کارخانه‌های خوراک دام است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ با تغییر نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی از ترجیحی به نیمایی، قیمت این نهاده ها ۶ تا ۷ برابر افزایش یافته است. افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های دامی، قیمت تمام شده تولید خوراک دام را افزایش داده است، به نحوی که دامداران خوراک دام را گران می‌دانند و نسبت به آن گلایه‌‌ دارند.

علاوه بر گرانی، گلایه دامداران از افت کیفیت نهاده‌های دام نیز افزایش داشته است، آن‌ها بر این باورند پس از تغییر نرخ ارز واردات نهاده‌های دام از ارز ترجیحی به نیمایی، به رغم افزایش چند برابری قیمت خوراک دام افت کیفیت در آن اتفاق افتاده است، به عبارت دیگر حالا مجبورند خوراک دام بی‌کیفت را گران بخرند.

اما فرهاد اکبری، رئیس هیت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین نظری دیگری دارد. وی یادآور شد: هر چند نرخ ارز وارداتی نهاده‌های دام افزایش داشته است، اما در کیفیت آن‌ها تغییری رخ نداده است.

اکبری گواه این ادعا را عدم تغییر در منبع تامین نهاده‌‌ها عنوان کرد و توضیح داد: کشورهای مبدا تامین نهاده‌های دامی تغییر نکرده است و اکنون از همان منابع وارد می شود که قبل از تغییر نرخ ارز وارد می‌شد، به عبارت دیگر تغییر نرخ ارز تاثیری در منابع تامین نهاده‌های دامی نداشته است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران بر این باور است؛ اگر افت کیفیتی نیز اتفاق افتاده باشد ناشی از شیطنت کارخانه‌های خوراک دام است.

اکبری افزود: با تغییر نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی از ترجیحی به نیمایی، قیمت تمام شده تولید خوراک دام رشد چشمگیری داشته است و سود کارخانه‌های خوراک دام را کاهش داده است.

به گفته وی؛ تعدادی از کارخانه‌های خوراک دام برای جبران کاهش سود خود، دست به تقلب‌هایی در تولید می‌زنند.

اکبری در واکشن به دیگر گله‌مندی دامداران درباره محدودیت در تامین نهاده های خوارک دام با "دامدار کارت" اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای خرید نهاده های خوراک دام با دامدار کارت وجود ندارد. فقط دامداران، اعتبار این کارت برای خرید خوراک دام با توجه به گرانی های اخیر را ناکافی می دانند.

وی تاکید کرد: اقتصاد دامپروری کشور در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، در این شرایط تامین نهاده های خوراک دام برای بسیاری از دامداران دشوار شده است و آن‌ها انتظار حمایتی بیشتری با افزایش سقف خرید از طریق دامدار کارت را دارند.

گفتنی است؛ گلایه‌مندی دامداران از گرانی و افت کیفیت خوراک دام در حالی است که کارخانه‌های خوراک دامی خود را قربانی حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌های دامی می‌دانند، چراکه مواد اولیه تولید برای آن‌ها افزایش قابل توجه داشته و بازار مصرفشان نیز کم تقاضاتر شده است.