۰ نفر

طبق اعلام اتاق بازرگانی مازندران؛

رنگ‌آمیزی مرکبات ممنوع شد

۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۰۲
کد خبر: 663384
رنگ‌آمیزی مرکبات ممنوع شد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت : رنگ‌آمیزی و سبززدایی مرکبات نوبرانه مازندران با هدف صادرات محصولات تولیدی و رفع چالش‌های بهداشتی در این حوزه ممنوع شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالله مهاجر روز شنبه در نشست هم‌اندیشی جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی در سالن جلسات اتاق بازرگانی مازندران افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضوابطی را برای تولید و عرضه مرکبات در نظر گرفته که بر اساس آن رنگ آمیزی مرکبات در سورتینگ ها ممنوع است و در صورت هرگونه گزارش سبززدایی با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی با بیان این که در سال جاری صادرات مرکبات از استان شرایط جدید و ویژه ای خواهد داشت ، گفت : طرح صادرات مرکبات از مازندران به چین در دست پیگیری است و باید با برنامه ریزی اصولی برای تحقق این امر بکوشیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که باید از شرایط سنتی صادرات کالا دست برداریم ، ادامه داد : تحقق صادرات مطلوب مرکبات به چین رعایت الزامات کشور مقصد را می‌طلبد.

مهاجر اضافه کرد: تمامی سردخانه ها و انبارهای صادراتی که قرار است در طرح صادرات مرکبات به کشور چین مشارکت داشته باشند باید در سامانه مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود چون در غیر این صورت محصول تولیدی نگهداری شده در سردخانه فاقد مجوز ، امکان صادر ندارد.

وی تصریح کرد: صادرات مرکبات به چین دارای چارچوب بهداشتی خوبی است که در صورت اجرای دقیق آن علاوه بر رونق کسب و کار، فرهنگ صادرات کالا به کشورهای مختلف را در بین کشاورزان نهادینه می کند.

مهاجر با بیان این که استاندار مازندران هر ۴۸ ساعت یک بار پیگیر روند اجرای طرح صادرات مرکبات به چین است ، گفت : مسئولان امر و فعالان اقتصادی با برنامه ریزی اصولی برای تحقق این امر بکوشند.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از هفته آینده آغاز خواهد شد و اکنون باغداران در حال آماده شدن برداشت نارنگی های زود رس در سطح حدود۱۱ هزار هکتار هستند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تن محصول برداشت می شود.