۰ نفر

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن؛

قیمت مصوب تخم مرغ در شهریور ماه اصلاح می‌ شود

۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۵
کد خبر: 662042
قیمت مصوب تخم مرغ در شهریور ماه اصلاح می‌ شود

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از اصلاح قیمت مصوب تخم مرغ در شهریورماه خبر داد و گفت: با ادامه زیان مرغداران در تولید تخم مرغ، معاون اول رئیس جمهور وعده اصلاح نرخ مصوب آن در شهریور ماه را داده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ حمید رضا کاشانی، رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به تداوم زیان مرغداران در تولید تخم مرغ، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران درب مرغداری ۳۰ هزار تومان خریداری می‌شود که حدود ۵۰ درصد زیر قیمت واقعی آن است.

وی قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغداران درب مرغداری را بیش از ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

کاشانی ادامه داد: همچنین قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران ۱۵ درصد زیر نرخ مصوبی است که دولت برای خرید تخم مرغ از مرغدار، پس از حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی، تعیین کرده است.

وی یادآور شد: دولت قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری را ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است.

کاشانی با تأکید بر اینکه در ۳ ماهه گذشته زیان مرغداران به شدت بالا رفته است، اظهار کرد: برآورد ما نشان می‌دهد که، در سه ماهه اخیر مرغداران تخم‌گذار ماهانه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دیده‌اند که رقم قابل توجه برای صنعتی است که با افت تقاضا در بازار مصرف نیز روبه‌رو شده است.

به گفته وی؛ پس از حذف ارز ترجیحی از تعدادی از کالا‌های اساسی بازار مصرف تخم مرغ با افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی در تقاضا مواجه شده است.

کاشانی معتقد است؛ افت مصرف تخم مرغ تحت تأثیر افزایش قیمت این کالا و سایر کالا‌های اساسی بوده است درحالی که، وضعیت اقتصادی مردم همزمان با افزایش قیمت کالا‌های اساسی، بهبودی نداشته و حتی بدتر شده است.

وی گفت: اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به مسئولان پیشنهاد داده است، به جبران افزایش قیمت و افت بازار مصرف، تخم مرغ مشمول کالابرگ شود.

کاشانی تولید روزانه تخم در کشور را بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد که اکنون برای ۱۰ تا ۱۵ درصد آن بازار مصرف وجود ندارد.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از اصلاح قیمت مصوب تخم مرغ در شهریورماه خبر داد و گفت: با ادامه زیان مرغداران در تولید تخم مرغ، معاون اول رییس جمهور با هدف تداوم تولید این کالای اساسی در کشور، وعده اصلاح نرخ مصوب آن در شهریور ماه را داده است.

کاشانی همچنین با انتقاد در تأخیر تحویل مطالبات نهاده‌های دامی باقی مانده مرغداران از پیش از حذف ارز ترجیحی، اظهار کرد: مرغداران در ازای این نهاده‌ها تخم مرغ تحویل دولت داده‌اند اما، با گذشت ۳ ماهه از آن دولت هنوز مطالبات مرغداران که قرار بود به شکل نهاده خوراک دام داده شود را تحویل نداده است.

وی حجم نهاده‌های خوراک دام که مرغداران تخم‌گذار از دولت طلب دارند را بیش از ۱۵۰ هزار تن عنوان کرد.

گفتی است؛ هم اکنون قیمت هر‌شانه تخم مرغ ۳۰ عددی در سطح بازار از ۸۲ تا ۸۵ هزار تومان متغییر است، در حالی که در پی اصلاح سیاست ارز ترجیحی و نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها، دولت برای خرید هر‌شانه تخم مرغ ۳۰ عددی از مرغدار نرخ مصوب ۷۱ هزار تومان و نرخ مصوب برای مصرف‌کنندگان را هر‌شانه‌ ۷۹ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین کرده است.