۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور؛

نابودی ۵ هزار تن ماهی سردآبی در سیل اخیر / مزارع پرورش ماهی لرستان و مازندران امشب هوشیارتر باشند

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۲۶
کد خبر: 657171
نابودی ۵ هزار تن ماهی سردآبی در سیل اخیر / مزارع پرورش ماهی لرستان و مازندران امشب هوشیارتر باشند

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور با هشدار به مزارع پرورش ماهی استان‌های لرستان و مازندران در خصوص خسارات بیشتر سیل، اظهار کرد: برآورد اولیه نشان می‌دهد، سیل اخیر تا ۵ هزار تن ماهی در مزارع پرورش ماهی سردآبی را کشته یا با خود برده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ آرش نبی زاده، مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه شاید در بخش کشاورزی زیر بخش پرورش ماهیان سردآبی بیشترین خسارات را از سیل اخیر دیده باشد، افزود: آسیب بیشتر به این زیربخش به دلیل مجاورت استخرهای پرورش با رودخانه‌ها یا حوزه‌های آبریز بوده است.

وی ادامه داد: برآورد اولیه ما نشان می‌دهد علاوه بر اینکه سیل تا ۵ هزار تن ماهی را کشته یا با خود برده است، آسیب جدی نیز به استخر و ساختمان و تجهیزات مزارع پرورش ماهی وارد شده است تا جایی که، در برخی نقاط مزارع به طور کامل با خاک یکسان شده است.

به گفته نبی زاده؛ به دلیل دپوی ماهی در مزارع پرورش برای آماده سازی عرضه در پاییز، خسارات تلفات بالا بوده است.

وی خسارت در هر تن ماهی را دست کم ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور، استان‌ها با بیشترین خسارات سیل به مزارع پرورش ماهی را تهران، مازندران، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری برشمرد.

نبی زاده با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی، از مالکان مزارع پرورش ماهی لرستان و مازندران خواست، امشب هوشیارتر از روزهای قبل باشند.

وی پیش‌بینی کرد‌ که، خسارات سیل به مزارع پرورش ماهی در این دو استان افزایش بسیار بیشتری داشته باشد.

به گفته نبی زاده؛ با توجه به اینکه امکان مهار سیل در مسیر عبور از مزارع برای پرورش دهندگان ماهی وجود ندارد، آن‌ها اولویت را بر نجات جان خود و کارگران مزارع بگذارند.

نبی زاده در پاسخ به این پرسش که، با توجه به سطح خسارات در مزارع  پرورش ماهی چه راهکارهای برای جبران خسارت وجود دارد، گفت: اکثر مزارع پرورش ماهی، به ویژه در مزارعی که ماهی با وزن بالای ۵۰۰ گرم دارند، فاقد بیمه کشاورزی برای جبران خسارت هستند و دولت نیز معمولا با استناد بر عدم بیمه مزارع به جبران خسارت بر نمی‌آید.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور تصریح کرد: ناکافی بودن میزان پرداخت از سوی بیمه و تاخیر در پرداخت و همچنین نبود ابزار برای اجبار مالکان مزارع پرورش ماهی به بیمه، از دلایلی هستند که اکثر مزارع پرورش ماهی بدون بیمه مانده‌اند.

نبی زاده تنها امید پرورش دهندگان ماهی برای جبران خسارات سنگین سیل اخیر را پیگیری از رئیس جمهور و معاون اول وی برای صدور دستور پرداخت خسارات عنوان کرد.

وی معتقد است، اگر این دستور صادر نشود برای مدت‌های طولانی با کسری تولید ماهیان سردآبی در کشور مواجه خواهیم شد.

نبی زاده یادآور شد: مدت‌هاست بخش پرورش ماهی مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و تولید در این بخش با چالش‌های زیادی در تامین خوارک ماهیان، تجهیزات و دارو و درمان مواجه است.

نابودی ۵ هزار تن ماهی سردآبی در سیل اخیر