۰ نفر

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور تشریح کرد؛

آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور

۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۵۳
کد خبر: 656900
آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو در کشور در حال کنترل شدن است، افزود:با تشدید اقدامات مراقبتی برای مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در ۱۰ روز اخیر فقط یک نفر مبتلا داشتیم.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ امین اسدی، مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور، در گفتگو با اقتصاد آنلاین، در رابطه آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور، گفت: با توجه به آمار وزارت بهداشت و درمان، از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۷ نفر بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده اند که از این تعداد ۵ نفر فوت شده است.

وی ادامه داد: در پی افزایش تعداد ابتلا ها تشدید اقدامات مراقبتی برای مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام شد و نتیجه آن شد که ۱۰ روز اخیر فقط یک نفر مبتلا داشتیم.

اسدی با بیان اینکه به رغم تمام اقدامات پیشگیرانه مردم باید مراقبت کنند، اظهار کرد: تب کنگو بین انسان و دام مشترک است و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی انسان مبتلا خواهد شد اما، این بیماری با رعایت چند اصول ساده بهداشتی کاملا قابل کنترل است. 

وی تصریح کرد: به دامداران توصیه می شود مطلقا به کنه که بر روی بدن دام زنده است دست نزنند و اقدام به له کردن آن نکنند چرا که بیماری از طریق کنه قابل انتقال است .

اسدی راه های حذف کنه ناقل بیماری را از طریق سمپاشی، حمام دادن دام ها و ضدعفونی کردن اماکن دامی عنوان کرد.

 وی از دیگر عوامل انتقال این بیماری مشترک بین انسان و دام را تماس خون و ترشحات دام آلوده با غشاهای مخاطی بدن برشمرد و افزود: دامداران بایستی با پوشاندن مخاط بدن با وسایلی همانند عینک، ماسک، دستکش و... به خصوص در هنگام ذبح، ابتلا به این بیماری را به حداقل برسانند .

این کارشناسان خطاب به قصابان نیز گفت: در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایید.

اسدی اظهار کرد: همچنین مردم از کشتار دام در محل های غیر مجاز به شدت خودداری کنند و گوشت از کنار جاده ها خریداری نکنند.

 وی همچنین از مردم خواست؛ گوشت مورد نیاز را تنها از محل های  مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی و با مهر سازمان دامپزشکی تهیه کنند، همچنین لاشه ی دام تازه ذبح شده را به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت و جگر نیز به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

اسدی با تاکید بر اینکه باید از خوردن جگر خام یا نیم پخته و گوشت نیم پخته اجتناب شود، اظهار  کرد: این ویروس در برابر حرارت حساس است و پختن گوشت و جگر موجب از بین رفتن ویروس می شود.

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور معتقد است؛ در صورت رعایت نکات بهداشتی توصیه شده توسط سازمان دامپزشکی کشور، ابتلا به این بیماری اتفاق نخواهد افتاد.