۰ نفر

امروز در آیینی رونمایی شد؛

صدور کارت ضابطین قضایی برای ناظرین شرعی سازمان دامپزشکی

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 652600
صدور کارت ضابطین قضایی برای ناظرین شرعی سازمان دامپزشکی

در راستای اجرای سند تحول سازمان دامپزشکی کشور، از این پس ناظرین شرعی سازمان دامپزشکی به عنوان ضابطین قضایی نیز محسوب می شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ محمد آقامیری، رییس سازمان دامپزشکی کشور، امروز در آیین رونمایی از کارت ضابطین قضایی ویژه ناظری شرعی با بیان اینکه یکی از بحث‌های سند تحول سازمان دامپزشکی کشور درباره ناظرین این سازمان است، گفت: با پیگیری های سازمان دامپزشکی کشور و همکاری قوه قضاییه و نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشارزی،  ناظران شرعی سازمان دامپزشکی کشوربا برخوداری از قانون‌های مرتبط، از این پس به عنوان ضابطین قضایی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: اگرچه این کارت، وظایف ناظران شرعی را مضاعف می کند اما، نظارت آنها در چارچوب قانون در حلیت و ارتقاء سلامت غذایی کشور موثر است.

آقا میری با تاکید بر اینکه این اقدام بر ارتقاء امنیت غذایی کشور نیز موثر خواهد بود، گفت: امیدواریم بتوانیم به زودی دامپزشکان را نیز به‌ عنوان ضابطین قضایی در کشور معرفی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات دامپزشکان در امنیت کشور، گفت: کنترل بیماری های دامی تا آنجا اهمیت دارد که شیوع گسترده یک بیماری دامی می تواند منجر به براندازی نظام شود، به طور مثال در سال ۷۷ شیوع بیماری جنون گاوی در انگلیس نظام حاکم بر این کشور را تا مرز براندازی برد.

به گفته آقامیری؛ یکی از اقدامات سازمان دامپزشکی برخورد با شایعاتی است که گاها در فضای مجازی درباره سلامت و صحت محصولات پروتیینی منتشر و موجب نگرانی مردم می‌شود.

وی از نمونه های اخیر این شایعات را انتشار فیلمی در فضای مجازی مربوط به بروجرد با عنوان توزیع گوشت سگ در پشت وانت عنوان کرد و افزود: به محض انتشار این فیلم ورود کرده و متوجه شدیم گوشت در حال توزیع گوشت بز بوده اما، با توجه به شکل غیر بهداشتی توزیع با متخلف برخورد و به قوه قضاییه معرفی شد.

در ادامه محمد قنادزاده تفتی، مدیرکل دفتر نظارت بر امور ضابطین قضایی، با بیان اینکه قانون نظارت شرعی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است، افزود: در حال حاضر در دنیا هر جایی بناست گوشتی برای کشور استحصال شود، یک ناظر شرعی به عنوان نماینده به آنجا می‌فرستیم که حلیت و طهارت آن را احراز کند که این افتخار بزرگی برای ما است. 

وی تصریح کرد: اکنون ناظران شرعی می‌توانند با پشتوانه قانونی بیشتر به بالا رفتن امنیت غذایی هم از بعد معنوی و هم روانی کمک کنند.

قنادزاده با بیان اینکه گزارش‌هایی به ما  می‌رسد که ناظران شرعی بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا کرده ‌اند، افزود: گزارش ها حاکی از آن هستند که، ضابط شرعی کشتارگاه‌ها که باید بر فرایند شرعی بودن کشتار دام و طیور نظارت کنند، یک ابلاغ می‌گیرند و حقوق دریافت می کنند اما، اهتمام لازم و حضور موثر را در کشتارگاه ندارند، این امر موجب دل نگرانی مردم شده است.

وی خطاب به مسئولان سازمان دامپزشکی از آن ها خواست نظارت‌های مستمری در این زمینه اعمال گردد تا این دغدغه مردم برطرف شود.

گفتنی است؛ کارت ویژه ضابطین قضایی برای ناظرین شرعی با پیگیری های حجت الاسلام والمسلمین حسینی مقدم نماینده محترم ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با حضور مسئولان ارشد سازمان دامپزشکی کشور و قوه قضائیه رونمایی شد.