۰ نفر

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران خبر داد؛

تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران به بیش از یک‌ ماه رسید / وعده صفر کردن مطالبات در هفته جاری

۱۹ تیر ۱۴۰۱، ۸:۰۶
کد خبر: 651984
تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران به بیش از یک‌ ماه رسید / وعده صفر کردن مطالبات در هفته جاری

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران از وعده وزیر جهاد کشاورزی برای صفر کردن مطالبات گندمکاران در هفته جاری خبر داد و گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران در برخی از استان‌های کشور به بیش ارز یک ‌ماه رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ علی‌قلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه تا دیروز صبح دولت بیش از ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان در قالب خرید تضیمنی تحویل گرفته است، افزود: سال گذشته در همین مقطع زمانی میزان گندم تحویلی به دولت ۳ میلیون و ۶۳۶ هزار تن بود که نشان از رشد ۳۰ درصدی خرید تضمینی این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

وی پیش بینی کرد: با روند کنونی میزان گندمی که کشاورزان در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل می‌دهند به ۶ میلیون تن می رسد که خبر خوبی برای تامین ذخایر استراتژیک و افزایش امنیت غذایی کشور است.

به گفته ایمانی؛ به رغم همکاری کشاورزان در تحویل گندم به دولت و افزایش امنیت غذایی کشور، پرداخت مطالبات آن‌ها به خوبی انجام نمی‌شود و عقب ماندگی پرداخت مطالبات در برخی مناطق به بیش از یک ماه رسیده است.

وی تصریح کرد: انتظار در پرداخت سریع مطالبات، انتظار به حق کشاورزان است چراکه برای تولید گندم ۹ ماه زمان و هزینه صرف کرده‌اند، ضمن اینکه کشاورزان برای پرداخت معوقات خود به بانک و بازار و .... قول زمان برداشت محصول را داده‌اند و حالا با موجی از طلبکارانی مواجه هستند که باید پاسخگوی آن‌ها باشند.

ایمانی یادآور شد: بانک‌ها به عنوان یکی از طلبکارن، برای هر روز تاخیر در پرداخت بدهی تسهیلات، ۶ درصد جریمه در نظر می‌گیرند و بر بدهی انباشته کشاورزان اضافه می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئولان زمانی را برای مطالبات عقب افتاد گندمکاران اعلام نکرده‌اند، گفت: وزیر جهاد کشاورزی دیروز وعده داده است که مطالبات گندمکاران در هفته جاری صفر خواهد کرد و در این ارتباط قرار است که ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق بانک‌ها برای تامین مطالبات گندمکاران تامین شود.

بدهی دولت به کلزاکارن ۵۰ روزه شد

ایمانی همچنین از تاخیر ۵۰ روز دولت در پرداخت مطالبات کلزاکاران خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ روز است که کشاورزان کلزاکار نیز محصول خود را در قالب خرید تضمینی تحویل دولت یا بخش خصوصی داده‌اند اما، یک ریال از بهای آن را دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: کلزاکاران علاوه بر تاخیر در پرداخت بهای محصول، با بدعهدی بخش خصوصی در تعیین بهای دانه روغنی کلزا مطابق با قیمت مصوب و همچنین در نظر گرفتن افت بالای محصول مواجه هستند.

به گفته ایمانی؛ پس از اصلاح نظام یارانه ای توسط دولت سیزدهم، قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا از ۱۵ هزار تومان به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت اما، بخش خصوصی تا کنون حاضر نشده است که مطابق با اصلاح جدید قیمت بهای محصول را محاسبه کند.

وی تاکید کرد: اگر بخش خصوصی حاضر به پرداخت بهای محصول کلزاکاران مطابق با اصلاحیه قیمت مصوب خرید تضمینی نشود، کشاورزان به دیوان عدالت اداری شکایت خواهند کرد.

ایمانی یادآور شد: کشاورزان امسال در فشار اقتصادی و اقلیمی کم سابقه‌ای قرار دارند و اگر دولت و بخش خصوصی با آن‌ها همراهی نکند سال آینده شاهد آسیب جدی به تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک خواهیم بود.

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران معتقد است؛ ترک شغل توسط تعداد زیادی از کشاورزان به دلیل فشارهای مضاعف غیر قابل تحمل اقتصادی، تنها یکی از نتایج بدعهدی دولت و بخش خصوصی در پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان خواهد بود.