۰ نفر

دولت به قول خود به گندمکاران عمل نکرد؛

پرداخت مطالبات گندم کاران در هاله ای از ابهام

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۹
کد خبر: 651138
 پرداخت مطالبات گندم کاران در هاله ای از ابهام

با وجود اینکه رییس بنیاد ملی گندمکاران مدعی شده دولت ۲۰ هزارمیلیارد تومان به کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم بدهکار است و کمیسیون کشاورزی مجلس نیز از پرداخت ۱۸ هزار میلیارد تومان باقی مانده مطالبات کشاورزان گندم‌کار از ۱۳ تیرماه خبر داده اما به نظر می رسد که هنوز این مطالبات پرداخت نشده و در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رییس بنیاد ملی گندمکاران  ۱۲ تیرماه  اعلام کرد که ۲۵ روز است دولت از کشاورزان گندم خریداری کرده ولی پول آن‌ها را پرداخت نکرده‌ است و در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان بابت خرید گندم بدهکار است و این بدهی از خردادماه پرداخت نشده و کشاورزان طلبکارند.

وی همچنین ابراز کرد که این بدعهدی بانک کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی به عنوان بانک عامل و مباشر خرید گندم بسیار نگران کننده است و هرچه زمان بگذرد و این بدهی پرداخت نشود، گندم کشاورزان توسط دلالان خریداری و احتکار می‌شود یا به سمت خوراک دام و طیور و قاچاق می‌رود.

 محمدجواد عسکری _رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در همان روز اعلام کرد که پیرو پیگیری‌ها و نشست‌های انجام شده در کمیسیون کشاورزی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس شرکت بازرگانی دولتی، رئیس سازمان غله و معاونان آنها و همچنین نشست‌ انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد از روز دوشنبه ۱۳ تیرماه بانک کشاورزی مطالبات گندم‌کاران کشور که محصول خود را در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل داده‌اند، پرداخت کند.

وی همچنین تاکید کرد که بانک کشاورزی متعهد شده است از  روز ۱۳ تیرماه  ۱۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده کشاورزان گندم‌کار را پرداخت کند.

اما در آخرین پیگیری‌ها مشخص شد که شرکت بازرگانی دولتی هنوز بدهی خود را به گندمکاران پرداخت نکرده است. عطاالله هاشمی - رییس بنیاد ملی گندمکاران  خاطرنشان کرد: قرار ما در کشت امسال با کشاورزان این بود که دولت شرایط را فراهم و قیمت مناسب را تعیین کند و از آن طرف کشاورزان متعهد شوند که برخلاف سالهای گذشته تمام گندم تولیدی‌شان را به شرکت بازرگانی دولتی تحویل دهند.

وی ادامه داد: کشاورزان به قول خود عمل کردند، گندم کاشتند و به شرکت بازرگانی دولتی فروختند اما شرکت بازرگانی دولتی تاکنون بدهی خود را تسویه نکرده است.

رییس بنیاد ملی گندمکاران اضافه کرد: از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی به کشاورزان، تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن، آنهم توسط بانک کشاورزی پرداخت شده؛ یعنی بانک کشاورزی از اعتبار خود استفاده کرده است. در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهکار است. به گفته وی این شرکت قصور کرده است و باید می‌دانست که امسال حدود ۶.۵ تا ۷ میلیون تن گندم خریداری خواهد شد و باید پول آن را تامین می‌کرد.

وی با بیان اینکه با این بدعهدی شرکت بازرگانی دولتی باید این شرکت تعهدش را از کشاورزان بردارد، گفت: اگر کشاورزان تا هفته آینده پول خود را دریافت نکنند، باتوجه به شرایطی که بسیاری از آنها مقروض هستند و هزینه زندگی و گرفتاری دارند و همچنین می‌خواهند برای کشت سال آینده آماده شوند، به نظر می‌رسد دیگر تعهدی برای فروش گندم به شبکه دولتی نخواهند داشت و ما هم نمی توانیم با این بی‌اعتمادی‌های ایجاد شده به آنها بگوییم گندم خود را به بخش دولتی بدهید.