۰ نفر

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور اعلام کرد؛

قطعی ۵ ساعته برق چاه های آب کشاورزی؛ طرحی که قرار بود مصرف برق را کاهش دهد مصرف آب را افزایش داد

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۹:۳۲
کد خبر: 650387
قطعی ۵ ساعته برق چاه های آب کشاورزی؛ طرحی که قرار بود مصرف برق را کاهش دهد مصرف آب را افزایش داد

قطع ۵ ساعته برق چاه های آب کشاورزی از جمله طرح های دولت برای صرفه جویی در مصرف برق است که اجرای آن به رغم هشدار کارشناسان درباره نتایج منفی آن، از ابتدای خرداد ماه آغاز شد است. با گذشت یکماه از اجرای این طرح نتایج منفی آن در حال نمایان شدن است و به گفته مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، مشکلات حاصل از اجرای این طرح بیش از آن چیزی است که مسئولان تصور می‌کردند.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ بر اساس مصوبه هیات دولت دستورالعمل مشترکی برای کاهش مصرف برق بخش کشاورزی داده شده است. در بخشی از این مصوبه آمده است که برق موتور چاه‌های آب کشاورزی در ساعات پیک مصرف ۱۲ ظهر تا ۵ بعدازظهر خاموش می‌شود. مسئولان در ازای قطعی برق ۵ ساعته به کشاورزان این وعده را داده اند که موتورهای چاه‌های کشاورزی از پرداخت هزینه برق معاف می‌شوند.

اجرای این طرح از ابتدای خردادماه آغاز شده است و اکنون چاه‌های آب کشاورزان مناطق زیادی از کشور قطعی ۵ ساعته دارند.

در همان ابتدای اعلام این طرح از سوی هیات دولت کارشناسان در واکنش به آن هشدار دادند، قطعی برق در مدت زمان طولانی می‌تواند مشکل ساز شود و اثرات منفی بر تولید محصولات کشاورزی به دنبال داشته باشد.

در آن زمان، فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، ضمن تایید تاثیر منفی این طرح بر تولید محصولات کشاورزی، گفت: به هر حال مشکلاتی را برای تولید محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند اما، ما درصدد هستیم این مشکلات به حداقل برسد.

پس از گذشت بیش از یک‌ماه از اجرای این طرح در مناطق مختلف کشور نتایج منفی آن در حال نمایان شدن است و به گفته خسرو کلره، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، مشکلات ناشی از قطعی ۵ ساعته برق بیش از آن چیزی است که مسئولان تصور می‌کردند.

وی از مهمترین این مشکلات را افزایش مصرف آب در مزارع با مساحت‌های بزرگ عنوان کرد.

کلهر توضیح داد: در آبیاری نمی توان مزرعه را تا نیمه آب داد و سپس آن را رها کرد و پس از اتصال برق به کار ادامه داد.

به گفته وی؛ در هر بار قطعی برق چاه آب، کشاورز مجبور است آبیاری را از ابتدای مزرعه آغاز کند و این به معنی افزایش مصرف آب است.

کلهر در پاسخ به این پرسش که امکان جابه جایی زمان آبیاری نیست، اظهار کرد: گرمای هوا بی‌سابقه است و عقب انداختن آبیاری تنش دمایی برای محصولات ایجاد می‌کند که منتج به کاهش کمی و کیفی تولید خواهد شد.

وی معتقد است، تفاوتی نمی‌کند آبیاری به چه شیوه‌ای انجام شود، به روش نوین، تیپ ، قطره‌ای، بارانی و یا به روش سنتی  و غرق آبی باشد، افزایش مصرف آب با قطعی طولانی برق چاه ها برای جلوگیری از تنش دمایی و آبی به محصولات اجتناب ناپذیر است.

کلهر اثر منفی مهم دیگر قطعی طولانی برق چاه‌های آب کشاورزی را برهم خوردن برنامه آبیاری در روستاها عنوان کرد که، علاوه بر آسیب بر محصولات کشاورزی موجب بروز اختلافات نیز بین  آب‌برها شده است.

 کلهر یادآور شد: در هر روستا برنامه مشخصی برای ساعات آبیاری تعریف شده است که گاهی قدمت بسیار طولانی دارد و آب‌برها باید در ساعات های تعیین شده اقدام به آبیاری مزارع و باغات خود کنند. 

وی با بیان اینکه قطعی طولانی برق چاه‌های آب این برنامه را برهم زده است، افزود: معمولا مزارعی که قبل از قطعی آب یا در حین قطعی نوبت آب دارند، با مشکل درتامین آب و سیرآب کردن مزارع خود مواجه شده‌اند و اختلافاتی نیز شکل گرفته است.

کلهر تصریح کرد: این مزارع معمولا به درستی آبیاری نمی‌شوند و کاهش تولید کمی و کیفی در آن ها گزارش شده است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، بر این باور است تصمیم بر قطع برق چاه ‌های کشاورزی، عملیاتی نبوده و کاربردی نیست و به جای تامین منفعت مورد انتظار، خسارت زا شده است.