۰ نفر

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی؛

رکود سنگین بازار کالاهای اساسی

۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۲۱
کد خبر: 648831
رکود سنگین بازار کالاهای اساسی

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از رکود سنگین در بازار کالای اساسی خبر داد و گفت: این رکود سنگین به دلیل امید مصرف کننده برای کاهش قیمت در پی انتظار کاهش نرخ ارز است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ گشتی در بازار کالاهای اساسی نشان می‌دهد، عرضه این کالاها در سطح مناسبی انجام می‌شود و برخلاف ماه‌های گذشته کمبودی در هیچ کالایی نیست و قفسه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها پر از اقلامی است که نیاز روزانه مردم را تامین می‌کند. اما، فروشندگان از نبود مشتری برای خرید کالاهای اساسی گلمند هستند و می‌گویند: خرید مردم اندک شده است و به اصلاح بازار کالاهای اساسی رمق ندارد.

 گلمندی که قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، آن را به جا می‌داند و دلیلش را رکود سنگین در بازار این کالاها می‌داند.

حسنی وضعیت بازار کالای اساسی را تردید و انتظار توصیف کرد و افزود: مردم امید دارند که کاهش قیمت کالاهای اساسی در پی‌ کاهش نرخ ارز با به نتیجه رسیدن برجام اتفاق بیفتد.

وی توضیح داد: تحولات جدید در حوزه برجام و حرکت بازار ارز به سمت کاهش نرخ، موجب شده مردم به رغم تمامی تردیدهای که دارند، در انتظار کاهش قیمت کالاهای اساسی با شیب ملایم باشند.

حسنی گفت: مردم با احتیاط و اندک خرید می‌کنند، وضعیتی که بازار کالاهای اساسی را وارد رکود سنگین کرده است.

وی با یادآوری اینکه پس از ۳ ماه فراز و فرود در عرضه و قیمت کالاهای اساسی در ابتدای تیر تقریبا به ثبات رسیده بود، افزود: هنوز ثبات بر بازار کالاهای اساسی خود را به خوبی نشان نداده بود که، رکود سنگین  بر آن حاکم شده است.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور درباره آخرین قیمت مهم‌ترین کالاهای اساسی، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم برنج هندی ۲۴ تا ۳۸ هزار تومان، هر کیلوگرم برنج پاکستانی ۲۶ تا ۳۸ هزار تومان و برنج ایرانی ۷۰ تا ۱۱۵ هزار تومان است.

حسنی اضافه کرد: با رسیدن فصل برداشت برنج که از ماه آینده آغاز و تا نیمه آبان ادامه دارد، کاهش قیمت در بازار برنج خواهیم داشت که در ارقام مختلف متفاوت خواهد بود.

وی قیمت هر کیلوگرم شکر در بازار بر اساس آخرین نرخ مصوب در ستاد تنظمی بازار استان را نیز ۲۳ هزار و ۲۳۰ تومان و هر کیلوگرم قند را ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد.

حسنی تاکید کرد: البته قیمت قند در برخی فروشگاه‌های زنجیره ای و بزرگ بالاتر از این قیمت است.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور قیمت روغن را نیز بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در سراسر کشوربرای روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳ هزار تومان و قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲ هزار تومان عنوان کرد.

حسنی ابراز امیدواری کرد: با کاهش نرخ ارز قیمت کالاهای اساسی نیز متعادل‌تر شود و رونق دوباره به بازار این کالاها بازگردد.