۰ نفر

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران؛

تاخیر پرداخت مطالبات گندم کاران به بیش از ۲۰ روز رسیده است

۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۵۱
کد خبر: 648078
تاخیر پرداخت مطالبات گندم کاران به بیش از ۲۰ روز رسیده است

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با انتقاد از افزایش زمان پرداخت مطالبات گندمکاران، اظهار کرد: پرداخت مطالبات گندمکاران به صورت نامتوازن انجام شده و در برخی استان های کشور تا بیش از ۹۰ درصد مطالبات پرداخت شده و در برخی دیگر این رقم کمتر از ۱۰ درصد است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ علیقلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین میزان خرید تضمینی گندم تا امروز را بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است، به این معنی که امسال کشاورزان درصد بیشتری از گندم تولیدی خود را تحویل دولت داده اند.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است امسال در مجموع ۱۰ میلیون گندم در کشور تولید شود که از این میزان  ۶ میلیون تن آن در قالب خرید تضمینی تحویل دولت شود.

به گفته ایمانی؛ نگرانی‌های وجود دارد که می‌تواند مانع تحقق این پیش بینی شود که مهمترین آن ها، تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران و توزیع نامتوازن پرداخت‌ها در استان‌های مختلف کشور است.

وی تصریح کرد: این دو مشکل سطح نارضایتی کشاورزان را بالا برده است و این نگرانی وجود دارد بی‌اعتمادی ایجاد شده و سال آینده کشاورزان از تحویل گندم به دولت خودداری کنند و ترجیح آن ها تحویل به دلالان باشد.

ایمانی با تاکید بر اینکه به دلیل نبود نقدینگی برخی کشاورزان در تامین پول مورد نیاز برداشت محصول دچار مشکل شده‌‌اند، افزود: کشاورزان برای برداشت محصول نیازمند پرداخت اجاره کمباین ، دستمزد کارگر و کرایه حمل به مراکز خرید دولتی هستند.

وی یادآور شد: مسئولان در ابتدای فصل برداشت در مصاحبه‌های مختلف رسانه‌ای به کشاورزان قول پرداخت بهای محصولشان در ۴۸ ساعت دادند، اما هیچگاه این قول محقق نشد و با گذشت زمان تاخیر در پرداخت‌ها افزایش یافت به نحوی که اکنون به بیش از ۲۰ روز رسیده است.

ایمانی درباره توزیع نامتوازن پرداخت مطالبات نیز گفت: به دلیل توزیع نامتوازن پرداخت‌ها استان‌های وجود دارند که تا بیش از ۹۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده و استان های نیز هستند که پرداخت مطالبات کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

ایمانی  اظهار کرد: استانی داریم که تا امروز ۸ هزار میلیارد تومان گندم تحویل دولت داده اند و تنها ۲ هزار میلیارد تومان دریافت کرد‌ه‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس قول مسئولان ما کشاورزان را تشویق به تحویل محصول خود به دولت کردیم، افزود: بد قولی دولت ما را چوپان دروغ کرده است و دیگر کشاورزان به سخنان ما اعتماد ندارند و این بی‌اعتمادی هم برای ما و هم دولت نتایج منفی دارد.

ایمانی وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان کلزا کار توسط دولت را نیز بدتر از گندمنکاران توصیف کرد.

وی گفت: به رغم اهمیت کشت و تامین دانه‌های روغنی در کشور، پرداخت مطالبات کشاورزان کلزاکاری که محصول خود را در قالب خرید تضمینی به دولت داده‌اند نیز بسیار نامطلوب است.

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران معتقد است؛ در شرایطی که قیمت جهانی محصولات استراتژیک در جهان روند صعودی دارد و بازارهای جهانی با کمبود تامین و عرضه محصولاتی مانند گندم و دانه‌های روغنی مواجه است، غفلت دولت از پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و ایجاد بی‌اعتمادی در آن‌ها، تهدیدی برای تامین امنیت غذایی کشور خواهد بود.