۰ نفر

مشاور سازمان دامپزشکی کشور خبر داد؛

گسترش بیماری تب کریمه به استان های شمال غربی / تعداد مبتلایان به ۳۰ نفر رسید

۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۶
کد خبر: 647407
گسترش بیماری تب کریمه به استان های شمال غربی / تعداد مبتلایان به ۳۰ نفر رسید

پس از تشکل ستاد ملی مبارزه با بیماری کووید ۱۹، حالا سازمان دامپزشکی کشور از تشکیل ستاد ملی مبارزه با بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو خبر داده است. به نظر می رسد، تشکل این کمیته با جدی تر شده خطر گسترش بیشتر این بیماری خطرناک در کشور باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ پس از تشکیل ستاد ملی مبارزه با بیماری کووید ۱۹ حالا سازمان دامپزشکی کشور خبر از تشکل ستاد ملی مبارزه با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو داده است.

تشکیل این نوع از کمیته ها زمانی در دستور‌ کار سازمان های بهداشتی قرار می گیرد که شیوع یک بیماری تبدیل به تهدید جدی برای سلامت جامعه می شود. 

تب کریمه کنگو از بیماری های بومی کشور محسوب می شود که هر ساله با شروع فصل گرم، تعدادی از افراد را به ویژه در استان های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان درگیر کرده و حتی تلفات نیز به همراه دارد. اما، گزارش ها نشان می دهد امسال علاوه بر استان های جنوبی در برخی از استان های شمال غربی کشور نیز مواردی از ابتلا دیده شده است. 

استان اردبیل آخرین استانی است که از ابتلای قطعی یک فرد به این بیماری خبر داده است. اداره دامپزشکی این استان هفته گذشته گزارش داده بود، یکی از بیماران با احتمال ابتلای به این بیماری بستری شده است. به تازگی خبر رسیده پس از تایید نهایی آزمایشگاهی، این فرد به عنوان بیمار قطعی تب کریمه کنگو شناسایی شده و هم اکنون تحت درمان قرار دارد.

  به نظر می رسد، تشکل کمیته ملی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در پی افزایش نگرانی از گسترش شیوع این بیماری در کشور باشد.

امین اسدی مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین از تشکیل ستاد ملی تب کریمه کنگو به ریاست رییس سازمان‌ دامپزشکی کشور خبر داد و افزود: تشکیل این کمیته ملی به اهمیت پیشگیری و کاهش موارد ابتلا به شیوع بیماری تب کریمه کنگو انجام شده است. 

وی ادامه داد: اهداف اصلی تشکیل این ستاد، در درجه اول اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای استفاده مردم از گوشت سالم است چراکه، مصرف گوشت سالم هر نوع خطر را کاهش می‌دهد و پس از آن انتقال اطلاعات مربوط به پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در جهت کاهش ابتلا و فوتی ها هدفگذاری شده است.

اسدی درباره نکات مربوط به پیشگیری از این بیماری که نیازمند آگاهی دادن به مردم است، اظهار کرد: کنه ناقل اصلی بیماری است که باید از محیط زندگی حذف شود، حذف کنه از طریق سمپاشی امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: در دامداری ها از طریق حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی حذف کنه صورت می گیرد.

اسدی همچنین از مردم خواست از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام به جد خودداری کنند .

وی همچنین خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن با ترشحات و خون دام را ضروری دانست.

اسدی خودداری از کشتار دام در محلهای غیر مجاز را از دیگر موارد پیشگیری از این بیماری برشمرد و افزود: مردم گوشت مورد نیاز خود را فقط از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند ‌و از خرید کوشن از کنار جاده ها مطلقاً خودداری کنند.

وی نگهداری لاشه تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال، استفاده از ابزار حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان مانند دستکش ، لباس بلند ، چکمه ، ماسک و عینک، 

و اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته را از دیگر نکات مهم پیشگیری از این بیماری برشمرد. 

  اسدی یاد آور شد: ویروس در برابر حرارت حساس است لذا پختن کامل گوشت باعث از بین رفتن ویروس میشود.

وی همچنین توصیه کرد: چنانچه به هر دلیلی مجبور به ذبح دام خارج از کشتارگاه شدند در صورت بروز زخم یا جراحت جلدی حین کشتار دام، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

اسدی مراجع سریع به مراکز بهداشتی در صورت بروز علائم بیماری به ویژه در افرادی که با دام در ارتباط هستند را برای کاهش خطر تلفات بسیار پز اهمیت عنوان کرد.  

وی معتقد است: اگر مردم توصیه های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را رعایت کنند خطر این بیماری به حداقل خواهد رسید.

اسدی آخرین آمار  ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور را طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تا امروز را۳۰ نفر و تعداد فوتی ها را ۲ نفر اعلام کرد.