۰ نفر

دبیر انجمن ملی خرمای ایران در آستانه فصل برداشت خبر داد؛

افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی هزینه تمام شده تولید خرما در سال جاری/ تهدید سلامت جامعه با جایگزینی خرما با شکلات

۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۳۱
کد خبر: 646620
افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی هزینه تمام شده تولید خرما در سال جاری/ تهدید سلامت جامعه با جایگزینی خرما با شکلات

دبیر انجمن ملی خرمای ایران، از افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی هزینه تمام شده تولید خرما در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: نگرانی ما برخلاف سال گذشته نه در تولید بلکه در بخش بازار است، چرا که قیمت خرما افزایش کم سابقه دارد که با توجه به شرایط اقتصادی مردم، بازار کشش جذب خرمای تولید را نخواهد داشت.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ مقداد تکلو زاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به آغاز فصل برداشت خرما در کشور، نگرانی امسال تولیدکنندگان خرما را نه در تولید بلکه در بخش بازار عنوان کرد.

وی افزود: به رغم ادامه خشکسالی و کم بارشی در سال جاری، مجموع تولید در استان‌های خرما خیز کشور را مطلوب ارزیابی می کنیم.

تکلوزاده با بیان اینکه حتی پیش بینی ما افزایش میزان تولید خرما در کشور نسبت به سال گذشته است، افزود: به طور متوسط میزان تولید خرما در کشور ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است اما، سال گذشته به دلیل تنش گرمای در تیر و مرداد ماه کاهش تولید اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: تنش گرمای در سال گذشته موجب خشک شدن سرشاخه‌ها و ریزش میوه‌ از درختان نخل شد.

تکلوزاده میزان تولید خرما در سال گذشته را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی ما افزایش ۵ درصدی تولید در سال جاری نسبت به سال گذشته است.

تکلوزاده با تاکید بر اینکه نگرانی ما برخلاف سال گذشته نه در تولید بلکه در بخش بازار است، افزود: امسال به دلیل رشد چند برابری قیمت مولفه‌های دخیل در هزینه تمام شده تولید از جمله نیروی کارگری، نهاده‌های مانند: کود و سم و همچنین حمل و نقل، قیمت خرما برای مصرف کنند افزایش زیادی خواهد داشت.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران، میزان افزایش هزینه تمام شده تولید خرما نسبت به سال گذشته را در ارقام مختلف از ۷۰ تا ۹۰ درصد عنوان کرد.

به گفته تکلو زاده به همین نسبت نیز قیمت خرما افزایش خواهد داشت که با توجه به شرایط اقتصادی مردم بازار کشش جذب خرمای تولیدی را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد خرمای تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود و مشکلات در بازار داخلی می‌تواند آسیب جدی به کشاورزان و تولید خرما در کشور بزند.

تکلو زاده اضافه کرد: ۷۰۰ هزار کشاورز در کشور تولیدکننده خرما هستند که عموما در استان‌های کم برخودارتر زندگی می‌کنند و نبود بازار برای خرما به معنی بدتر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی آن ها است.

وی معتقد است: افزایش قیمت خرما در نتیجه افزایش سرسام آور هزینه تمام شده تولید، علاوه بر خسارتی که برای تولیدکنندگان  به همراه دارد، برای سلامت مردم نیز خسارت‌زا خواهد بود.

تکلو زاده در توضیح بیشتر گفت: با گران شدن خرما مردم مواد غذایی ارزان‌تر و کم ارزش‌تر مشابه مانند شکلات را جایگزین خرما خواهند کرد که برای سلامت افراد جامعه مضر است.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران، همچنین پیش بینی کرد با رسیدن به پیک فصل برداشت خرما با تولیدکنندگان با کمبود و گرانی بیشتر نیروی کار مواجه و هزینه تمام شده تولید افزایش بیشتری پیدا کند.

تکلوزاده بار دیگر خاطر نشان کرد: شرایط تولید و بازار خرما اهمیت زیادی دارد چراکه نخلستان‌ها، چرخ اقتصاد در مناطق کم برخودار کشور هستند و معیشت افراد ساکن در این منطقه را تامین می‌کنند.