۰ نفر

هشدار هواشناسی کشاورزی؛

گندمکاران از آتش زدن کاه و کلش در مزارع اجتناب کنند

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۵۰
کد خبر: 645952
گندمکاران از آتش زدن کاه و کلش در مزارع اجتناب کنند

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به پیش بینی افزایش دما و وزش باد، کشاورزان و زنبورداران توصیه های هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پروین رفیعی گفت: با توجه به پیش بینی وزش باد شدید و رگبار باران،کشاورزان در انجام عملیات محلول پاشی و سم پاشی احتیاط انجام دهند. همچنین با توجه به افزایش دما گلخانه داران و دامداران نسبت به تنظیم دما اقدام کنند.

به گفته او، با گرم شدن هوا، کشاورزان نسبت به برداشت گندم و جو در اسرع وقت اقدام و از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند و زنبورداران نسبب به ایجاد سایه بان و حفاظت از کندوهای عسل اقدام کنند.

این کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: عشایر از چرای دام و تردد عشایر در ارتفاعات و احتیاط در حاشیه رودخانه ها و بستر مسیل ها اجتناب کنند.

براساس اعلام مرکز پایش هواشناسی کشاورزی، مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۱۶۰.۷ میلی متر، ذرمدت مشابه سال قبل ۱۳۳.۴ میلی متر و دوره بلندمدت ۲۲۴.۹ میلی متر است که این امر افزایش ۲۰.۵ درصدی نسبت به سال قبل و کاهش ۲۸.۵ درصد نسبت به دوره نرمال نشان می دهد.

بنابر نقشه های هواشناسی، امروز در ارتفاعات البرز مرکزی، شمال شرق، بخش هایی از گیلان و غرب مازندران رگبار پراکنده و وزش باد رخ می دهد.

روز دوشنبه برای خراسان شمالی، خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی و روز سه شنبه در ارتفاعات البرز و ارتفاعات شرق هرمزگان و کرمان و روز چهارشنبه در بخش هایی از ارتفاعات جنوب شرق بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید انتظار می رود.