۰ نفر

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران؛

با کشاورزان محتکر گندم، برخورد تعزیراتی می شود

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 645841
با کشاورزان محتکر گندم، برخورد تعزیراتی می شود

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با بیان اینکه نگهداری مازاد بر نیاز گندم تعزیراتی شده است، اظهار کرد: به این معنی که اگر کشاورزی بخواهد گندم مازاد بر نیاز خود را در انبار نگهداری کند، حکم کالای احتکار شده دارد و با او برخورد تعزیراتی می شود.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ علیقلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران با بیان این مطلب، یادآور شد: انبار گندم توسط کشاورزان تا حدی مجاز است که برطرف کننده نیاز مصرفی آن‌ها مانند مصرف برای بذر باشد، اما بیش از این، احتکار است و جرم محسوب شده و شامل برخورد تعزیراتی می‌شود.

وی تصریح کرد: به طور مثال، یک کشاورز با ۵۰ هکتار مزرعه گندم ممکن است ۱۰۰ تن محصول را برای خود مصرفی در انبار نیاز داشته باشد، اما بیش از این، مازاد بر نیاز است و احتکار محسوب می‌شود.

ایمانی میزان تحویل گندم به مراکز خرید دولتی تا روز گذشته توسط کشاورزان در قالب خرید تضمینی را حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان از گندم تحویلی به دولت در قالب خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۰۰ هزار تنی داشته است.

وی همچنین میزان پرداخت مطالبات گندمکاران تا امروز را ۷۹ درصد از کل مطالبات اعلام کرد.

ایمانی در پاسخ به این پرسش که حضور دلالان در مزارع گندم نگرانی خروج گندم از مسیر خرید دولتی و تامین ذخایر استراتژیک را افزایش داده بود، اظهار کرد: گندم در سالجاری جاری تقریبا قیمت واقعی پیدا کرده است، شتاب گرفتن پرداخت مطالبات در کنار این مهم، موجب شده اکنون شاهد آن باشیم که، ورود دلالان به مزارع به ندرت اتفاق بیفتد.

به گفته وی؛ در حال حاضر کشاورزان فروش محصول به دولت را به فروش به دلالان ترجیح می‌دهند.

توسعه کشت قرار دادی در دستور کار قرار گرفت

ایمانی همچنین از برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش کشت قراردادی گندم در سال زراعی جدید خبر داد و افزود: با توجه به اینکه نهاده‌های کشت افزایش قیمت زیادی داشته و اغلب کشاورزان توان خرید کافی آن‌ها را ندارند، وزارت جهاد کشاورزی طرح توسعه کشت قراردادی گندم را در دستور کار قرار داده است.

وی اظهار کرد: در کشت قراردادی نهاده‌های تولید از جمله سم، بذر و کود در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود و در هنگام خرید محصول از بهای آن کسر می‌شود.

ایمانی معتقد است؛ کشت قراردادی هم به کشاورزان کمک می‌کند درآمد خود را افزایش می دهد و هم در افزایش تولید ملی گندم اثرگذار است.

وی توضیح داد: کشاورزانی که توان خرید نهاده های تولید ندارند از نهاده‌ها استفاده کمتری می‌کنند در نتیجه عملکرد در واحد سطح کاهش می‌یابد و نتیجه آن کاهش تولید ملی خواهد بود بود، اما اگر نهاده کافی در اختیار کشاورزان قرار گیرد علاوه بر افزایش عملکرد که منجر به افزایش درآمد کشاورز می‌شود، تولید ملی نیز افزایش خواهد داشت.

به گفته ایمانی؛ در سال زارعی جاری در ۲۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم دراستان های پایلوت، طرح کشت قراردادی اجرا شده که رضایتمندی کشاورزان را به دنبال داشته است. 

وی اعلام کرد : وزارت جهاد کشاوری بر اساس نتایج مثبت سالجاری تصمیم دارد در سال زراعی جدید طرح کشت قرار دادی را در ۲ میلیون هکتار از مزارع گندم کشور اجرا کند.

ایمانی تاکید کرد: تنها مزارعی در این طرح قرار خواهند گرفت که، در آن ها کشت آبی انجام شود.

وی با بیان اینکه قبل از آغاز سال زارعی جدید در شهریور ماه قراردادهای مربوط با کشاورزان بسته می‌شود، افزود: قبل از آغاز سال زارعی جدید نهاده‌های کود سم و بذر در اختیار کشاورزانی قرار خواهد گرفت که در این طرح شرکت کرده اند، به عبارت دیگر قبل از اینکه این کشاورزان به عرصه برای کشت وارد شوند نهاده‌ها را در اخیتار دارند.

ایمانی اجرای این طرح را تقریبا شامل تمام استان‌های کشور عنوان کرد و گفت: همه استان های کشور به ویژه استان‌های که بخشی از تولید گندم در آن‌ها آبی است، مانند استان‌های خوزستان، فارس و گلستان شامل اجرای طرح می‌شوند.

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران توسعه اجرای طرح کشت قراردادی را در افزایش تولید بسیار موثر دانست و افزود: اگر مطابق با برنامه کشت قراردادی در ۲ میلیون هتکار از مزراع گندم کشور عملی شود، دست کم در هر هکتار ۱ تن افزایش عملکر خواهم داشت که در نهایت ۲ میلیون تن به میزان تولید ملی اضافه خواهد کرد.