۰ نفر

هشدار گسترش تب مرگبار کریمه کنگو در کشور؛

خطر تب مرگبار در کمین همه، از دامدار تا زنان خانه دار

۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۷
کد خبر: 644744
 خطر تب مرگبار در کمین همه، از دامدار تا زنان خانه دار

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور نسبت به گسترش تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور هشدار داد و خطر آن را متوجه تمام کسانی دانست که در ارتباط با دام زنده یا گوشت آلوده هستند که شامل دامداران تا زنان خانه‌دار می شود.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ محمد سعیدی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه با توجه به اعلام رسمی وزارت بهداشت درباره افزایش تعداد افراد مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو آگاهی همگان از این بیماری ضروری است، افزود: طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، ۱۸ نفر به این بیماری مبتلا شده اند و فوت یک نفر ثبت شده است که، نشان از افزایش موارد انسانی بیماری نسبت به سال گذشته دارد.

وی ادامه داد: این بیماری بسیار کشنده و مرگبار مشترک بین دام و انسان است که تقریبا حدود ۷۰ سال پیش شناسایی شد و در جهان گسترش یافت.

به گفته سعیدی؛ در حال حاضر در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق، پاکستان و امارات و ... ، بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو تبدیل به بیماری بومی شده است. 

وی عامل بیماری را نوعی ویروس عنوان کرد و افزود: منشا بیماری عمدتا گاو، گوسفند، بز و خرگوش هستند و حتی پرندگان به رغم مقاومت بیشتر می‌توانند منشا بیماری باشند.

سعیدی تصریح کرد: ناقل بیماری تب کریمه کنگو نیز کنه‌ها هستند که ویروس را به حجم زیادی در خود دارند. 

وی درباره راه‌های انتقال بیماری، اظهار کرد: بیماری از راه‌های مختلفی وارد بدن انسان و دام می‌شود که، اصلی‌ترین آن‌ها؛ نیش کنه‌های آلوده به ویروس است، راه دیگر؛ تماس با ترشحاتی است که در صورت له کردن با دست یا سنگ توسط افراد، از کنه‌ها بیرون می‌زند.

سعیدی اضافه کرد: تماس با خون و ترشحات دام، طیور یا انسان آلوده، دیگر راه انتقال بیماری است.

وی یادآور شد: دام مبتلا پس از آنکه دوره کمون خود را پشت سر گذاشت، یک دوره ۱۵ روزه تب  و در این مدت ویروس را از بدن خود از طریق بافت و ترشحات دفع می‌کند و دراین بازه زمانی دام می‌تواند آلوده کننده باشد.

سعیدی با بیان اینکه در این دوره دام و طیورهیچ علائم بالینی ندارند، اظهار کرد: در حالت عادی هیچ تظاهری از بیماری در دام دیده نمی‌شود و تنها با اندازه‌گیری دمای بدن است که می‌تواند متوجه بیماری در آن‌ها شد.

وی افرادی که در معرض خطر این بیماری خطرناک هستند را طیف وسیعی از جمعیت انسانی که با دام زنده در ارتباط هستند شامل؛ دامداران، عشایر، روستائیان، قصابان، دامپزشکان و پیرادامپزشکان و تمام افراد فعال در کشتارگاه‌ها، همچنین افرادی که با گوشت دام و طیور سر و کار دارند شامل؛ افرادی که گوشت را قطعه بندی می‌کنند، خانه‌دارها و تمام افرادی که ارتباط نزدیکی با بیمار مبتلا دارند شامل؛ پزشکان و پرسنل بیمارستانی برشمرد.

سعیدی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامات بهداشتی برای پیشگیری و کنترل بیماری تب کریمه کنگو می توان انجام داد، گفت: در حلقه اول اقدامات بهداشتی دامداران و پروش‌دهندگان هستند که باید به صورت دوره‌ای اقدام به سمپاشی موثر کنند تا کنه‌ها به طور کامل از بین بروند؛ چراکه دام تنها یک دوره امکان انتقال بیماری را دارد اما، کنه‌های آلوده در تمام دوره زندگی خود می‌توانند بیماری را منتقل کنند، در نتیجه در درجه اول پیشگیری سمپاشی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: در درجه بعد برای پیشگیری، دامپزشکان و شاغلین کلینیک‌های دامپزشکی یا آزمایشگاهای دامپزشکی و انسانی باید از وسایل حفاظتی مانند: دستکش، چکمه، عینک و لباس مخصوص استفاده کنند تا ترشحات آلوده و خون آلوده به بدن آن‌ها تماس پیدا نکند.

سعیدی دیگر راه پیشگیری را دقت مردم در هنگام خرید گوشت عنوان کرد و افزود: رفتار مردم برای پیشگیری بیماری اهمیت زیادی دارد. مردم حتما دام قربانی را در کشتارگاه‌ها مجاز ذبح کنند و گوشت دارای لیبل را از قصابی‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری کنند. ضمن اینکه، باید توجه داشته باشند گوشت‌های خریداری شده را در کوتاه ترین زمان به یخچال های استاندارد منتقل کنند.

وی درتوصیه دیگر به مردم، گفت: مردم جگر سفید، جگر سیاه و قلوه را پس از خرید در دمای یخچال به مدت  ۴۸ ساعت نگهداری کنند و بعد از خارج کردن از یخچال نیز از دستکش و عینک برای خرد کردن و بسته بندی استفاده کنند و پس از اتمام کار وسایل مثل چاقو، ظروف و تخته را با شوینده و آب گرم شستشو دهند.

سعیدی برای پیشگیری بیشتر از دامداران خواست از نقل و اتتقال و کشتار دام های مشکوک به جد خودداری کنند.

وی همچنین از پشم چینان خواست در هنگام کار از ماسک، لباس‌های مخصوص، دستکش و لوازم های فردی که مانع تماس آن‌ها با ترشحات دام می شود، استفاده کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور علائم بیماری تب کریمه کنگو را مانند آنفلوآنزا عنوان کرد و افزود: این بیماری مانند آنفلوآنزا با تب، سردرد، سختی گردن، درد شکم و دردعضلات بروز می‌کند در مراحل  پایانی فرد دچار خونریزی شدید شده و کنترل بیماری تقریبا غیرممکن می‌شود.

سعیدی با تاکید بر اینکه شناسایی به موقع بیماری ضامن زنده ماندن افراد بیمار است، اظهار کرد: لازم است افراد مشکوک به بیماری که با دام، گوشت یا کنه مواجه بوده‌اند با فوریت به مراکز پزشکی مراجعه و تحت نظارت، تشخیص و درمان در قرنطینه قرار بگیرند، تا شانس زنده ماندن در صورت ابتلا به بیماری افزایش یابد.