۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

چرا سموم تقلبی کشاورزی افزایش نگران کننده داشته است؟

۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۵۰
کد خبر: 642601
چرا سموم تقلبی کشاورزی افزایش نگران کننده داشته است؟

وزیر جهادکشاورزی در حالی به تازگی از مشکل جدی سموم تقلبی کشاورزی در کشور سخن گفته است که، از سال گذشته تشکل های کشاورزی از این موضوع خبر داده و نسبت به اثر آن بر کیفیت و کمیت محصولات هشدار داده بودند.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ روز گذشته جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی، در همایش روز جهانی سلامت غذا از مشکل جدی سموم تقلبی کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: باید سموم تقلبی به طور کامل حذف شود و این مشکل را به صفر برسانیم.

اذعان وزیر جهاد کشاورزی به مشکل جدی سموم تقلبی در بخش کشاورزی، در حالی است که، سال گذشته علی‌قلی ایمانی، نائب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین نسبت به افزایش تقلب در سموم کشاورزی هشدار داده و گفته بود: کشاورزان نگران کاهش کمی و کیفی محصولات در پی افزایش تقلب در سموم هستند.

موضوع پر حاشیه برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایرانی که به گفته برخی، به دلیل باقی مانده سموم است نیز نمی توان بی ربط به سموم بی کیفیت یا تقلبی دانست.

اما چرا سموم تقلبی در بازار تا این حد افزایش یافته که وزیر جهادکشاورزی آن را مشکل جدی بخش کشاورزی عنوان کرده است؟

مسعود گیل آبادی، رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی، در پاسخ به این سوال به اقتصاد آنلاین، گفت: از سال گذشته شاهد افزایش قابل توجه عرضه سموم تقلبی هستیم تا جایی که بر تولید محصولات اثر گذاشته است.

وی ادامه داد: گزارش های کشاورزان و تشکل های آن ها نیز این مشکل را تایید می کند و نگرانی ها را در این زمینه افزایش داده است.

به گفته گیل آبادی؛ دلیل اصلی افزایش سموم تقلبی در یک سال گذشته تغییر نرخ ارز وارداتی مواد اولیه تولید سموم و سموم آماده از ترجیحی به نیمایی است که موجب گرانی چند برابری این نهاده بخش کشاورزی شده است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت سموم موجب ورود متخلفان به حوزه تولید این نهاده برای کسب سود شده است و کارگاه های زیر پله ای تولید کننده سموم تقلبی رشد قارچی داشته است.

گیل آبادی با بیان اینکه درباره این معضل به وزارت جهادکشاورزی هشدار داده ایم، افزود: سخنان وزیر جهادکشاورزی درباره مشکل ساز شدن سموم تقلبی بر مبنای هشدار ما و اعتراض کشاورزان و تشکل های آن ها بوده است. 

وی در پاسخ این پرسش که چه اقدامی برای مقابله با این مشکل انجام گرفته است، گفت: وزارت جهادکشاورزی قول همکاری برای مقابله به عرض کنندگان سموم تقلبی داده است، ما نیز هر روز در حال رصد و‌ شناسایی کارگاه های غیر مجاز و معرفی آن ها به قوه قضایی هستیم.

گیل آبادی، آگاهی کشاورزان برای شناخت و مصرف سموم اصل از تقلبی را نیز بسیار با اهمیت و موثر در کاهش تقلب عنوان کرد. 

وی به کشاورزان توصیه کرد: در قدم اول از خرید سموم از مراکز غیر مجاز خودداری کنند و سموم را فقط از نمایندگی ها و مراکز داری مجوز از نظام مهندسی کشاورزی و وزارت جهادکشاورزی تهیه کنند.

گیل آبادی همچنین به کشاورزان توصیه کرد از خرید سموم ارزان قیمت خودداری کنند و خرید خود را بر اساس قیمت عرف بازار انجام دهند.

وی تصریح کرد: کشاورزان باید به هر ارزانی نهاده تولید که خارج از عرف است، شک کنند.

گیل آبادی با تاکید بر اینکه انجمن تولیدکنندگان سموم نیز می تواند مرجع تایید اصالت سموم باشد، خبر داد: انجمن با هزینه خود آزمایش اصالت سموم را انجام می دهد و کشاورزان که به اصالت سم خریداری شده شک دارند، می توانند با ارسال نمونه با هزینه انجمن، آزمایش لازم را برای اطمینان از اصالت سم انجام دهند.

وی توضیح داد: کافیست کشاورزان با انجمن به شماره ۸۸۵۱۳۸۳۲ تماس بگیرند تا ما نمونه را از آن ها تحویل و به آزمایشگاه برای تعیین اصالت به هزینه خود ارسال کنیم.

گفتنی است؛ در حال حاضر آنچه در حوزه سلامت غذا مربوط به وزرات جهادکشاورزی می شود به سازمان حفظ نباتات محول شده است. اکنون این سازمان در وزارت جهاد کشاورزی در بخش سلامت غذا باید پاسخگو باشد.