۰ نفر

رییس شورای تامین دام کشور؛

گرسنگی و تشنگی، عرضه دام را افزایش داد

۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۲۰
کد خبر: 641271
گرسنگی و تشنگی، عرضه دام را افزایش داد

رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به آغاز موج گرمای شدید در کشور از تشدید گرسنگی و تشنگی دام ها خبر داد و آن را دلیلی برای افزایش عرضه دام ها به بازار دانست.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ منصور پوریان در گفتگو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه تولید گوشت قرمز در کشور با تهدیدهای جدی مواجه شده است، اظهار کرد: عمد تهدیدها برای تولید گوشت قرمز در کشور، تنش گرمایی و تشدید کم آبی، گرانی نهاده های خوراک دام، شیوع بیماری همه گیر در گله های ضعیف شده و بی رقمی بازار مصرف است.

وی ادامه داد: موج گرمای شدید که بیش از همه قطب های تولید گوشت قرمز در جنوب کشور مانند استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داده و منابع آبی باقی مانده رو به خشکی گذاشته است. 

پوریان با تاکید بر اینکه در بازار نهاده های خوراک دام مشکل کمبود و گرانی فشار زیادی به دامداران آورده است، افزود: دامداران سهم اندکی از نهاده های خوراک دام یارانه ای داشته اند، اما حذف ارز  ترجیحی از همین اندک سهمیه نیز زمینه ساز گرانی های بی سابقه در بازار نهاده ها بوده است، ضمن اینکه حذف ارز ترجیحی و خشکسالی موجب کاهش عرضه نهاده ها شده است.

وی تصریح کرد: در کنار تمامی این مشکلات بازار بی رمق مصرف و افت قابل توجه تقاضا عرصه را بر تولید گوشت قرمز تنگ تر کرده است.

پوریان در عین حال شرایط عرضه دام در میادین دام را مطلوب توصیف کرد و چرایی آن را عدم توان دامداران در نگهداری دام ها به دلیل مشکلات عنوان شده دانست.

 وی توضیح داد: به دلیل تشدید مشکلات نگهداری و تعلف دام ها، دامداران عرضه به بازار را افزایش داده و در نتیجه هم اکنون نه تنها کمبودی در عرضه دام نیست، حتی مازاد عرضه نیز وجود دارد.

پوریان یکی از بزرگترین نگرانی های حال حاضر در صنعت دامپروری کشور را احتمال شیوع بیماری ها در بین گله های دامی با ضعیف تر شدن دام ها‌ بر اثر تشنگی و گرسنگی برشمرد.

وی هشدار داد: با گرمتر شدن هوا دام های که اکنون به دلیل تعلف نامناسب و تشنگی ضعیف شده اند در معرض شیوع بیماری های خطرناک همه گیر قرار خواهند گرفت که می تواند نتایج آن بحران آفرین باشد.

پوریان معتقد است؛ هر چند سازمان دامپزشکی در تلاش برای جلوگیری از این اتفاق است اما، با ادامه شرایط کنونی شیوع بیماری های همه گیر به ویژه در مناطقی که دام هایشان ضعیف شده ‌و در تنش گرمایی و تشنگی هستند، محتمل خواهد بود.

به گفته وی؛ کشور دچار خشکسالی فراگیر و افزایش فزاینده دما شده و گرما عملا پدید آورنده مجموع بیماری ها است. 

رییس شورای تامین دام کشور قیمت امروز هر کیلوگرم بره چاق را ۷۲ هزار تومان و گوساله نر کشتاری را ۶۸ هزار تومان اعلام کرد.