۰ نفر

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه اعلام کرد؛

درخواست برای افزایش قیمت جوجه یک روزه به ۱۵ هزار تومان

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبر: 639542
درخواست برای افزایش قیمت جوجه یک روزه به ۱۵ هزار تومان

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: جوجه‌کُشی در برخی استان‌ها کع قطعا هم مورد تایید نیست، به دلیل ارزانی جوجه بود زیرا برای تولیدکننده اصلا صرفه اقتصادی ندارد، اما در برخی موارد هم باید دلایل بیشتری را بررسی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا صدیق‌پور ، در پاسخ به اینکه مشکلات تولیدکنندگان جوجه‌ یک‌روزه چیست، اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت نهاده‌ پس از اصلاح یارانه‌ها پنج برابر شده است، قیمت جوجه یک‌روزه هم ضرورت دارد حدود ۱۵ هزار تومان باشد، اما در حال حاضر قیمت جوجه یک‌روزه حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است.

‌دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه اضافه کرد: هر جوجه پس از تولد نهایتا تا چند ساعت باید به سالن‌های مرغداری منتقل شود و در چند هفته گذشته به دلیل وقفه‌ای که در پرورش مرغ ایجاد شده بود، مرغداری‌ها جوجه یک‌روزه کمتر خریداری می‌کردند. 

صدیق‌پور در پاسخ به اینکه‌ معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه در برخی از استان‌ها چه دلیلی داشته است، گفت: مهمترین مشکل آنها مقرون به صرفه نبودن تولید است، اما باید بررسی شود که این جوجه‌ها قابلیت پرورش داشته‌اند یا نه، زیرا بسیاری از آنها بیماری دارند و خود سازمان دامپزشکی اجازه تولید نمی‌دهد و ما هم مخالفت خود را با این مدل جوجه‌کُشی مطرح کرده‌ایم و امیدواریم که در آینده تکرار نشود.

* برنامه دولت برای حمایت از تولید

وی در پاسخ به اینکه برنامه دولت برای بهبود وضعیت تولید مرغ چیست؟ گفت:‌ جلسات متعددی تاکنون در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده است تا مانع ‌کاهش قیمت شوند، از جمله این اقدامات «حذف عوارض صادراتی» و «بالا بردن میزان صادرات» است، همچنین «خریدهای قراردادی با تولیدکنندگان منعقد می‌شود» و به آنها «نهاده‌های مدت‌دار» می‌دهند که همه اینها در جهت حمایت از تولید است.

وی در پاسخ به اینکه آیا صادرات جوجه هم انجام خواهد شد یا خیر؟ گفت: صادرات جوجه و تخم مرغ نطفه‌دار به کشورهای عمدتا عراق و افغانستان انجام می‌شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه تأکید کرد: در اردیبهشت ماه ۱۲۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده و در خردادماه پیش‌بینی می‌شود ۱۳۰ میلیون قطعه در مرغداری‌های کشور جوجه‌ریزی انجام شود.

پس از اصلاح یارانه‌ها نرخ مصوب مرغ ۵۹ هزار و  پانصد تومان تعیین شد که در بازار کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رود به این دلیل تولیدکنندگان مرغ، جوجه‌ریزی را کمتر کرده بودند. آنها می‌گفتند تولید برای آنها به صرفه نیست.