۰ نفر

مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی؛

روزانه ۱۰۰۰ تن مازاد تولید مرغ داریم

۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۰
کد خبر: 639253
روزانه ۱۰۰۰ تن مازاد تولید مرغ داریم

مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران از مازاد روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ خبر داد و گفت: دولت این احتمال را داد که با اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده های دامی، بازار مرغ دچار التهاب شود، برای جلوگیری از این اتفاق دست به افزایش تولید زد که نتیجه آن مازاد عرضه شد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی، حبیب اسدالله نژاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران، با تاکید بر اینکه تقاضا برای مرغ وجود دارد اما، عرضه به بیش از تقاضا افزایش یافته است، افزود: برخلاف آنچه گفته می‌شود کاهش تقاضای قابل توجهی در بازار مرغ اتفاق نیفتاده است و با مازاد تولید به دلیل افزایش عرضه مواجه هستیم.

وی توضیح داد: قبل از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی، دولت اقدام به برنامه ریزی برای کاهش التهاب احتمالی در بازار این کالاها کرد که برنامه کاهش التهاب در بازار مرغ، افزایش تولید بیش از نیاز مصرف روزانه بود.

اسدالله نژاد نیاز روزانه کشور به مرغ را ۶ هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار تن اعلام کرد و گفت: در اردیبهشت و خرداد ماه روزانه ۸ هزار تن مرغ در کشور تولید شده است که، یک هزار تن بیش از نیاز مصرف است.

به گفته مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران مازاد یک هزار تنی تولید مرغ موجب شده دولت به فکر صادرات این کالا با حذف عوارض صادراتی بیفتد.

اسدالله نژاد تصریح کرد: مازاد تولید می تواند به بقای صنعت آسیب وارد کند و خروج مازاد تولید از طریق صادرات راهکار خوبی برای کاهش آسیب به صنعت مرغداری کشور است.

وی کشورهایی که عمده مقصد صادراتی مرغ کشور هستند را افغانستان و عراق برشمرد که، پیش از این نیز از اصلی‌ترین مقاصد صادراتی مرغ بوده و هم اکنون نیز تجار در حال آماده‌سازی زمینه‌های لازم در آن کشورها برای توسعه صادرات هستند.

اسدالله نژاد با یادآوری اینکه ایران هرگز صادرات پایدار مرغ نداشته است، افزود: عدم ثبات در سیاست‌های صادراتی که متاثر از نوسان میزان تولید، تغییر در تعرفه‌های صادراتی و تغییرات قیمتی و ... بوده است، موجب شده نتوانیم صادرات پایدار مرغ داشته باشیم و موقعیت خود را در بازار صادراتی این کالا تعریف و حفظ کنیم.

مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران، لازمه داشتن بازار صادراتی با ثبات در محصولات کشاورزی را استمرار سیاستگذاری‌های تجارتی در این حوزه دانست که تا به امروز عملی نشده است.

گفتنی است؛ چند روز پیش جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، از تصمیم ستاد تنظیم بازار برای حذف عوارض صادراتی برخی از محصولات کشاورزی با توجه به مازاد تولید آن‌ها خبر داد. وی محصولاتی که عوارض صادراتی آن‌ها برداشته شده است را تخم مرغ، مرغ، شیر خشک، خامه و چربی نام برد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین خبر داد: در بحث تولید مازاد مرغ و تخم مرغ، شرکت پشتیبانی دام کشور از هفته گذشته خرید را آغاز کرده است.

ساداتی نژاد تاکید کرد: شرکت پشتیبانی دام کشور مرغ‌های مازاد را پس از خریداری از مرغداران منجمد و ذخیره می‌کند. در تخم مرغ نیز خرید و ذخیره سازی توسط این شرکت پشتیبانی آغاز شده است.