۰ نفر

رئیس شورای تامین دام کشور عنوان کرد؛

«آزادسازی ناقص قیمت» دلیل آشفتگی بازار گوشت قرمز

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۹
کد خبر: 637884
«آزادسازی ناقص قیمت» دلیل آشفتگی بازار گوشت قرمز

رئیس شورای تامین دام کشور در توصیف آخرین وضعیت عرضه و بازار گوشت قرمز در کشور آن را بازاری آشفته تحت تاثیر"آزادسازی ناقص قیمت" دانست و گفت: قبل از حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌های دامی، قرار بر این بود سه اقدام مهم برای کاهش اثرات آن بر تولید و بازار گوشت قرمز انجام شود اما، هیچ یک عملی نشد و اکنون شاهد برهم خوردن بازار این کالا هستیم.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های خوراک دام به بازار گوشت قرمز شوک وارد کرد، اظهار کرد: ورود شوک به بازار گوشت قرمز به رغم سهم اندک این بخش از نهاده‌های وارداتی قابل پیش‌بینی بود اما، می‌شد مانع بروز این شوک و تداوم آن شد.

وی ادامه داد: قبل از اجرای حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌های دام، طبق توافقی که با وزارت جهادکشاورزی کرده بودیم برای کاهش اثر آن بر تولید و عرضه گوشت قرمز، قرار بر انجام سه اقدام مهم بود.

پوریان این سه اقدام را تامین حداقل سه ماه ذخیره نهاده‌های خوراک دام برای دامدارن، تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز آن‌ها و صدور اجازه صادرات همراه با اجازه واردات برشمرد.

وی تصریح کرد: از این سه اقدام مورد توافق، تنها بخش اجازه واردات اجرایی شده است و این امر منجر به اجرای ناقص آزادسازی قیمت شده است.

پوریان شرایط تامین نهاده‌های خوراک دام در ۱۲ استان کشور را بحرانی عنوان کرد و افزود: در این استان‌ها دامداران نقدینگی کافی برای خرید خوراک دام را ندارند و خشکسالی نیز مراتع کافی برای چرای دام‌ها باقی نگذاشته تا جایی که، بیم تلفات دام‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تر بر اثر گرسنگی می‌رود.

وی افزود: با نبود خوراک کافی برای تعلف و نگهداری دام‌ها، شاهد افزایش عرضه دام زنده توسط دامداران به بازار هستیم.

پوریان با بیان اینکه در این شرایط واردات گوشت قرمز نیز در جریان است، گفت: افزایش عرضه دام داخلی همراه با واردات گوشت قرمز موجب افت قیمت خرید دام از دامداران شده و زیان آن‌ها را به دنبال داشته است.

پوریان قیمت امروز خرید هر کیلوگرم بره نر چاق از دامداران را ۶۸ تا ۷۲ هزار تومان، بره ماده چاق را ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، میش جوان چاق را ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان، قوچ جوان چاق را ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان، بز نر چاق را ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، قوچ چاق را ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان، میش جوان چاق را ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان، بره نره چاق را ۶۸ تا ۷۳ هزار تومان و بره ماده چاق را ۵۸ تا ۶۳ هزار تومان اعلام کرد.

وی همچنین قیمت امروز خرید هر کیلوگرم گاو کشتاری را ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و گوساله کشتاری را ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان اعلام کرد.

پوریان بخشی از افت قیمت خرید دام زنده از دامداران را نیز مربوط به کاهش تقاضا در پی گرانی سایر کالاهای اساسی دانست.

رئیس شورای تامین دام کشور معتقد است، آزادسازی قیمت تنها با حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌های خوراک دام حاصل نمی شود و باید همراه با آن مولفه های دیگر تاثیر گذار را نیز مورد توجه قرار داد.