۰ نفر

رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران؛

کشت فراسرزمینی گندم صفر است

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۲۳
کد خبر: 636114
کشت فراسرزمینی گندم صفر است

رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران بر این باور است؛ در شرایطی که قیمت گندم در بازار جهانی تحت تاثیر جنگ اوکراین و خشکسالی‌ های ناشی از تغییر اقلیم در حال افزایش است، استفاده از ظرفیت‌های کشت فراسرزمینی می تواند از مناسب‌ترین راهکارها برای کاهش آسیب های ناشی از آن ها به امنیت غذایی کشور باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ با ممنوعیت صادرات غلات توسط هند، پس از جنگ اوکراین بار دیگر قیمت جهانی این محصول افزایش یافته است، براساس گزارش‌ها پس از انتشار خبر اعمال ممنوعیت هند، قیمت پایه گندم شیکاگو نزدیک به ۶ درصد افزایش یافته که بالاترین نرخ آن در دو ماه اخیر بوده است. دولت هند دلیل این ممنوعیت را تشدید خشکسالی عنوان کرده است که، تولید گندم را در این کشور با مشکلاتی مواجه و موجب رکورد قیمت در بازار داخلی این کشور شده است.

هر چند ایران امسال توانسته است نسبت به سال گذشته مقدار بیشتری گندم تولید کند اما، شرایط پیش آمده در باراز جهانی این محصول کشور ما را نیز مانند تمامی کشورهای جهان تحت تاثیر قرار ‌داده چراکه تامین بخشی از نیاز داخلی از بازار جهانی اجتناب ناپذیر است.

بسیاری از کشورها با توجه به تغییرات اقلیمی و تداوم خشکسالی با آینده‌گری برای حفظ امنیت غذایی دست به اقدامات پیش‌گیرانه مانند توسعه کشت فراسرزمینی گندم زده‌اند، تدبیری که به رغم اهمیت گندم برای کشور ما، مورد کم توجه‌ای مسئولان قرار گرفته است.

علی رضوانی زاده، رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اعلام اینکه براساس اطلاعات ما کشت فراسرزمینی گندم ایران صفر است، اظهار کرد: این در حالی است که سال‌هاست کشورهای جهان خود را برای کاهش تاثیرات تغییرات اقلیم بر امنیت غذایی آماده می‌کنند و تاثیر این تغییرات بر تولید محصولات کشاورزی در کشور ما قابل توجه است.

وی ادامه داد: جنگ اوکراین و روسیه که از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان هستند در کنار خشکسالی مزید بر علت شده و بازار جهانی غلات به ویژه محصول مهم گندم را دچار نوسان و افزایش قیمت کرده است.

 به گفته رضوانی زاده، بسیاری از کشورها با آینده‌نگری دست به اقدامات پیش‌گیرانه مانند توسعه کشت فراسرزمینی غلات از جمله گندم زده‌اند تا آسیب را در شرایط سخت به حداقل بر سانند.

وی تصریح کرد: اما به رغم اهمیت گندم در حفظ امنیت غذایی کشور ما، کشت فراسرزمینی آن مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

رضوانی زاده با اشاره به اقدامان در خور توجه کشورهای منطقه در توسعه کشت فراسرزمینی گندم، اظهار کرد: به طور نمونه کشور عربستان سعودی از سال‌ها قبل کشت فراسرزمینی گندم را در روسیه توسعه داده است و اکنون با وجود جنگ در این کشور، محصول تولیدی را بدون پرداخت عوارض و اعمال هر نوع محدودیت وارد می‌کند و در بازار آشفته جهانی گندم، آسیب امنیت غذایی به کشورش را کاهش می‌دهد.

به گفته وی؛ به رغم آنکه ما با تعاملات سیاسی مناسب با روسیه مشکلی در تامین کمبود گندم از این کشور نداریم اما، بر اساس قیمت های جهانی باید گران تامین کنیم در حالی که اگر مسئولان تصمیم به کشت فراسرزمینی گندم برای گذر کشور از شرایط سخت کنونی بگیرند و با سرعت زمینه‌های لازم آن یعنی سرمایه گذاری و اصلاح قوانین را فراهم کنند، با مشارکت بخش خصوصی در مدت 6 ماه می‌توانیم اولین محموله تولیدی گندم کشت فراسرزمینی خود را وارد کنیم.

رضوانی کشورهای که هم اکنون امکان کشت فراسرزمینی گندم در آن‌ها برای تولید این محصول در کمترین زمان فراهم است را، کشورهای افریقایی و امریکای لاتین عنوان کرد.

رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران تاکید کرد: در این کشورهای هر سال زارعی می توان سه محصول را تولید و وارد کرد که کمک بزرگی به تامین امنیت غذایی کشور و منطقه در اوضاع کنونی بازار جهانی غذا است.