۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس؛

بی برنامگی دولت در حذف ارز ترجیحی نان مشهود است

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۲۵
کد خبر: 633816
بی برنامگی دولت در حذف ارز ترجیحی نان مشهود است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ دولت در حذف ارز ترجیحی بی برنامه است و این بی برنامگی را می توان به خوبی در خصوص نان دید.

اقتصادآنلاین-سپیده قاسمی؛ احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه عملکرد دولت با آنچه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب کرده متفاوت است، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب کردیم، ۱۲ میلیارد دلار اعتبار برای گندم و دارو در نظر گرفته شود تا تخصیص ارز ترجیحی برای این دو قلم کالای اساسی مهم ادامه داشته باشد اما، چناچه دولت اصرار بر حذف ارز ترجیحی از این دو کالا داشته باشد تنها به شرطی حق انجام آن را دارد که، قبل از آن زیر ساخت‌های لازم را فراهم کرده باشد.

وی ادامه داد: در مورد گندم و آرد زیر ساخت پرداخت مابه التفاوت نرخ قدیم و جدید نان به سرپرست خانوار یک‌ماه قبل از حذف ارز ترجیحی از آرد بود تا زیان رفاهی ایجاد شده جبران شود.

به گفته ارکانی؛ مبنای تعیین مبلغ مابه التفات نیز نرخ نان در شهریور ۱۴۰۰ بود به این معنی که، اگر قیمت یک عدد نان سنگک در شهریور ۱۴۰۰ یک هزار و ۵۰۰ تومان بوده و با حذف ارز ترجیحی به ۷ تومان رسیده است، مابه الفتاوت آن که ۵ هزار و ۵۰۰ است یک‌ماه قبل به کارت بانکی یارانه سرپرست خانوار واریز شود.

وی تصح کرد: به این ترتیب اگر برای هر نفر در روز یک نان سنگک در نظر گرفته شود، دولت در ابتدای هر ماه برای یک خانواده ۴ نفره  باید ۶۶۰ هزار تومان یارانه نان واریز کند.

ارکانی با بیان اینکه حتی در صورت آماده سازی زیر ساخت ها، خواست ما اجرای تدریجی حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی مهم و حساس بود، افزود: درباره اینکه تخصیص ارز ترجیحی به روش گذشته همراه با فساد و فراهم کردن زمینه های قاچاق بوده حرفی نیست اما، حذف یکباره ارز ترجیحی آن هم بدون برنامه می تواند تبعات منفی بسیاری برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی گفت: حذف یکباره ارز ترجیحی از آرد صنف و صنعت نمونه تاثیرات منفی شتابزدگی در اجرای این سیاست است، احتمالا دولت آزاد سازی یکباره نرخ آرد صنایع را به تصور اینکه مصرف کنندگان آن اقشار مرفه هستند انجام داده است اما، مشخص شد این آزادسازی، اقلام اساسی را گران کرد که مصرف کنندگان آن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه بوده اند.

ارکانی از جمله این کالاها که با آزادسازی نرخ آرد صنایع گران شده است را ماکاورنی، نان باگت و کیک و کلوچه نام برد و گفت: بعد از گرانی چندین برابری برنج اکنون بیشتری مشتری خرید ماکارونی قشری هستند که زورشان به خرید برنج نمی رسد، درباره نان باگت نیز همینطور است چراکه این نوع نان معمولا در تهیه ساندویچ های استفاده می شود که مصرف کننده آن طبقه کارگران هستند و کیک و کلوچه نیز بیشتر به مصرف کودکان و دانش آموزان می رسد.

وی همچنین با انتقاد درباره اظهار نظرهای متفاوت و متناقض دولتی ها درباره وضعیت نان سنتی، اظهار کرد: مسئولان درباه نان سنتی اظهار نظرهای پراکنده و ضد و نقیض دارند که منتج به داغ شدن بازار شایعات و تشدید نگرانی در افکار عمومی شده است. 

ارکانی اظهار کرد: به نظر می آید اتاق فکری برای تنظیم برنامه های دولت در حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی وجود ندارد یا اگر هست اطلاع راسانی آن به مردم شفاف نیست.

 وی اضافه کرد: این عدم اطلاع رسانی حتی برای مجلسی ها و کارشاسان و نخبگان نیز وجود دارد و ما هم مانند مردم به درستی نمی دانیم دولت قصد دارد چگونه سیاست مهم حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی را اجرا کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ درمجموع دولت در حذف ارز ترجیحی بی برنامه است و این بی برنامگی را می توان به خوبی در خصوص نان دید.

ارکانی بر این باور است؛ سیاست حذف ارز ترجیحی سیاست خوبی است اما، بهترین سیاست هم اگر غلط اجرا شود بر ضد خودش خواهد بود.