۰ نفر

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی؛

کاهش ۳۵ درصدی تقاضای گوشت در ماه رمضان

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۲۶
کد خبر: 632978
کاهش ۳۵ درصدی تقاضای گوشت در ماه رمضان

علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی، از کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصد تقاضای گوشت در ماه رمضان سالجاری نسبت به سال گذشته خبر داد و دلیل آن را بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم دانست.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ گوشت قرمز از جمله کالاهای است که در ایام خاص میزان تقاضای آن افزایش پیدا می کند. هر ساله در ماه رمضان شاهد افزایش تقاضای گوشت قرمز هستیم، اما به گفته فعالان بازار امسال میزان تقاضا نه تنها افزایش نداشته بلکه به شکل قابل توجه ای نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است. 

علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره بازار گوشت ماه رمضان اظهار کرد:  با توجه به بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم، انتظار می رفت ماه رمضان امسال کاهش تقاضای برای مصرف گوشت قرمز داشته باشیم اما، میزان کاهش تقاضا چشمگیر و بیش از انتظار ما بود. 

وی ادامه داد: برآورد اتحادیه نشان می دهد دست کم ۳۰ تا ۳۵ درصد تقاضا برای مصرف گوشت گوسفندی در بازار کاهش داشته است. 

ملکی با تاکید بر اینکه این کاهش تقاضا در حالی اتفاق افتاد که قیمت ها در ماه رمضان کاهشی بودند، افزود: قیمت گوشت گوسفندی در ماه رمضان کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشت اما، این کاهش قیمت هم تحریکی برای تقاضای بازار ایجاد نکرد.

وی تصریح کرد: آغاز ماه رمضان بلافاصله  بعد از نوروز فرصت تامین دوباره مالی برای خرید کالاهای اساسی را به مردم نداد و این موضوع کاهش تقاضای خرید گوشت قرمز بسیار موثر بوده است.

به گفته ملکی؛ در ماه رمضان امسال تنها تقاضای خرید گوشت قرمز تحت تاثیر کاهش توان مالی مردم نبوده و سایر کالاهای اساسی نیز با کاهش تقاضا رو به رو بوده اند.

پیش تر نیما حبیب‌‌فر، عضو هیات مدیره اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی، نیز گفته بود؛ ماه رمضان امسال میزان تقاضا برای خرید گوشت گاو و گوساله روند کاهشی به خود گرفت و تقاضا برای خرید آن  ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی درباره دلایل کاهش مصرف سرانه گوشت قرمز از سوی خانوارها، اظهار کرد: خرید گوشت قرمز تحت تاثیر شرایط بد اقتصادی و از دست رفتن ارزش ریال کاهش داشته است، به عنوان مثال یک خانوار که ماهیانه ۵ میلیون تومان درآمد دارد ۵۰۰ هزار تومان برای خرید گوشت قرمز اختصاص می‌داد اگر در سال گذشته با این مبلغ می‌توانست ۵ کیلوگرم گوشت  قرمز خریداری کند امسال با این مبلغ می‌تواند ۲.۵ گوشت قرمز بخرد در نتیجه وزن گوشتی که واحدهای صنفی می‌فروشند کاهش پیدا کرده است.