۰ نفر

رییس هیات مدیره انجمن صنفی‌ کارخانجات ماکارونی؛

قیمت ماکارونی ۵ برابر می شود؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۵۰
کد خبر: 632234
قیمت ماکارونی ۵ برابر می شود؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی ‌کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه این آزاد سازی از مدت ها قبل مورد درخواست صنف و صنعت بوده، گفت: اما میزان افزایش این نرخ از سوی دولت از نظر ما نیز بسیار زیاد است و می توان گفت متاثر از نرخ جهانی گندم و بدلیل بروز جنگ بین دو تولید کننده عمده گندم بوده است.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ مهرداد نوری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه سال گذشته دولت گندم را با نصف بهای خرید، به بخش صنف و صنعت عرضه می کرد، اما این یارانه به طور کامل به دست مصرف کننده نمی رسید، اظهار کرد: دولت ها هزینه زیادی را برای پرداخت اینگونه یارانه ها صرف کرده اند اما، بازار اثرات آن را ندیده و بطور عمده نارضایتی مصرف کنندگان را به همراه داشته است. 

وی ادامه داد: تولید کنندگان صنعت ماکارونی هیچگاه نیازمند و متقاضی و مایل به استفاده از یارانه دولت نبوده اند و همواره به خرید گندم به قیمت تمام شده از دولت تاکید کرده اند.

به گفته نوری؛ آزاد سازی نرخ گندم برای دولت، صنف و صنعت و مصرف کنندگان منافع و ثمرات بیشتری به همراه خواهد داشت و نتایج آن در آینده نه چندان دور ملموس و محسوس خواهد بود.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: هر چند آزاد سازی قیمت آرد خواست ما بوده است اما، میزان افزایش نرخ آن از سوی دولت از نظر ما نیز بسیار زیاد است و می توان گفت متاثر از نرخ جهانی گندم و بدلیل نگرانی از بروز جنگ بین دو تولید کننده عمده گندم بوده است.

وی با اشاره به افزایش چهار و نیم برابری قیمت گندم صنف و صنعت در سالجاری نسبت به سال گذشته، افزود: با این نرخ پیش بینی شده که قیمت آرد تا پنج برابر افزایش یابد و بر این اساس برخی بدون داشتن اطلاعات کافی و به اشتباه از افزایش ۵ برابری قیمت ماکارونی خبر داده اند. نوری گفت: این نرخ هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد و چنین گمانه زنی ها بدور از واقعیت و منطق است.

وی خبر داد که، صنایع آرد کشور قیمت ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان برای هر کیلوگرم آرد نول( آرد با ۲۷ درصد سبوس گیری) را پیشنهاد داده اند، این در حالی است که قیمت پیشنهادی سازمان حمایت برای هر کیلوگرم آرد نول ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است.

نوری اظهار کرد: با توجه به اینکه کدام قیمت مورد پذیرش ستاد تنظیم بازار قرار خواهد گرفت، قیمت ماکارونی نیز مشخص خواهد شد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی ‌ کارخانجات ماکارونی بر این باور است؛ اعلام زود هنگام قیمت پیش از تصویب در ستاد می تواند بازار را دچار التهاب کند. 

نوری اضافه کرد: اعلام قیمت غیر واقعی از یک سو، موجب تحریک مردم به خرید و ایجاد تقاضای کاذب می شود و از سوی دیگر، تاخیر در اعلام قیمت با ایجاد بلاتکلیفی در تولید موجب خلا تولید و عرضه در بازار شده که نتیجه آن افزایش قیمت غیر منطقی خواهد بود.

وی این قول را به مصرف کنندگان داد؛ هر قیمتی برای آرد صنف و صنعت اعلام شود تولیدکنندگان ماکارونی ملاحظات لازم برای مصرف کننده را با توجه به شرایط اقتصادی فعلی خواهند داشت.