۰ نفر

آبی برای کشت دوم نیست؛

کمبود آب و کود، مزارع گندم را تهدید می کند

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۴۶
کد خبر: 630921
کمبود آب و کود، مزارع گندم را تهدید می کند

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران، از تشدید کمبود کود کشاورزی خبر داد و گفت: دولت اقدام به کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت برخی از کودهای کشاورزی کرده است اما، در حال حاضر کودی در بازار وجود ندارد که کشاورزان آن را ارزان بخرند و این موضوع موجب افزایش نگرانی ما از احتمال کاهش تولید در اثر کوددهی ناکافی مزارع شده است.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ علی قلی ایمانی در گفتگو با اقتصاد آنلاین یکی از مشکلات گندمکاران در سالزراعی جاری را نبود و کمبود کود کشاورزی مورد نیاز کشاورزان عنوان کرد و افزود: سال گذشته نیز همین مشکل را داشتیم و کود مورد نیاز کشاورزان تامین نشد و این امر دلیل بخشی از کاهش تولید در سال زراعی گذشته بود.

وی ادامه داد: همچنین گرانی کود از دیگر مشکلات کشاورزان در سال زراعی گذشته بود.

به گفته ایمانی؛ در سال زراعی جاری دولت اقدام به کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت برخی از کودهای کشاورزی کرده است اما، همچنان مشکل نبود و کمبود کودهای مهم و موثر در تولید گندم پا برجاست و حتی نسبت به سال گذشته بدتر شده است.

وی خواستار ورود سریع دولت به مسئله تامین کود کشاورزان به ویژه برای گندمکاران شد، چرا که زمان چندانی تا اتمام دوره کوددهی مناسب مزارع گندم باقی نمانده و بعد از آن کودهی بی اثر یا کم اثر خواهد شد.

ایمان دیگر مشکل سالجاری گندمکاران را کمبود آب در مناطقی که کشت آبی انجام می دهند عنوان کرد و گفت: در مناطقی که کشت گندم دیم و وابسته به بارندگی‌ها است شرایط مزارع گندم برای تامین آب نسبت به سال گذشته مناسب‌تر است اما، در مناطقی که کشت گندم آبی است و نیازمند آبیاری از منابع زیرزمینی و سد ها هستند، شرایط مزارع اصلا مناسب نیست.

وی توضیح داد: بر اساس اعلام پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب، کسری بزرگی در مخازن آب زیرزمینی کشور داریم که این کسری سال به سال ، به ویژه در مناطق مرکزی، خشک و نیمه خشک بیشتر می‌شود.

ایمانی ادامه داد: طبق گزارش این پژوهشکده، به لحاظ بارشی وضعیت بهتری نسبت به پارسال داریم ولی نسبت به شرایط متوسط و معمول کشور بازهم کاهش داریم.

وی اظهار کرد: به عبارت دیگر آبی پشت سدها یا در چاه‌ها نیست که کشاورزان مناطق کشت آبی بتوانند با کمک آن مزارع گندم خود را آبیاری کنند و تولید مناسب داشته باشند.

ایمانی کم آبی را برای نوبت کشت‌های بعدی بحرانی‌تر توصیف کرد و افزود: احتمال اینکه در برخی از مناطق کشاورزان امکان کشت دوم را به دلیل نبود آب نداشته باشند وجود دارد.

وی از مسئولان خواست که با توجه به نزدیک شدن اوج برداشت گندم و افزایش حجم خرید تضمینی، نسبت به پرداخت مطالبات گندمکاران همت لازم را داشته باشند چراکه افزایش قیمت جهانی این محصول می تواند زمینه ساز حضور پررنگ دلالان با پیشنهاد مبالغ بالاتر و قاچاق گندم به خارج از کشور شود.

نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران معتقد است؛ حل مشکلات عنوان شده و کاهش احتمال حضور دلالان و قاچاق گندم، نیازمند سیاستگذاری‌های مناسب در سطح کلان با آینده نگری است، در غیر این صورت هر سال مشکلات تکرار و تشدید خواهد شد.