۰ نفر

با ادامه مشکلات تامین نهاده های خوراک دام؛

نگرانی از افزایش قیمت تخم مرغ

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۱۲
کد خبر: 628453
نگرانی از افزایش قیمت تخم مرغ

تامین نهاده های خوراک دام از ماه پایانی سال گذشته برای مرغداران به مشکل بزرگ تولید تبدیل شده است. دولت سهمیه مرغداران را تحویل نمی دهد و عرضه در بازار آزاد نیز ناکافی و با قیمت های گزاف است. در این شرایط مرغدارن مجبور به فروش مرغ و تخم مرغ با قیمت دستوری هستند که به گفته آن‌ ها، پایین تر از قیمت تمام شده تولید است.

 اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی ؛ چرخی در بازار نشان می د‌هد تخم مرغ جزو معدود کالاهای اساسی است که حداقل در هفته های اخیر نوسان قیمت کمتری داشته است و در محدود قیمت مصوب به فروش می رسد. نوسان کمتر قیمت تخم مرغ بیش از هر چیز مدیون حجم مناسب تولید است که به همت مرغدارن انجام می شود. اما، مرغداران این هشدار را می دهند که با ادامه مشکلات تامین نهاده های خوراک دام و اصرار دولت بر قیمت های دستوری، به زودی شاهد کاهش تولید، عرضه و گرانی دوباره تخم مرغ خواهیم بود. این گرانی در شرایطی خواهد بود که، بالا رفتن قیمت سایر منابع پروتئینی مانند مرغ و گوشت قرمز، مردم را به مصرف تخم‌مرغ سوق داده است.

ناصر نبی‌پور، نائب رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، با ابزار نگرانی از آینده تولید در صنعت مرغداری کشور، اظهار کرد: مرغداران کشور از ماه پایانی سال گذشته با مشکل تامین نهاده های خوراک دام مواجه هستند و هر روز این مشکل تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات جمع آوری شده توسط اتحادیه، ۴۰ درصد از واحدهای مرغ تخمگذار از اسفندماه سال گذشته سهمیه نهاده های خوراک دام خود را دریافت نکرده و تحویل سهمیه باقی مرغداران نیز کامل نبوده است.

به گفته نبی‌پور؛ ذرت تنها نهاده خوراک دامی است اکنون به برخی مرغداران داده می شود و خبری از تحویل سهمیه کنجاله سویا که نقش مهمی در جیره غذایی مرغ تخمگذار دارد نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مرغداران برای تداوم تولید به اجبار کنجاله سویا و ذرت را از بازار آزاد چندین برابر بیشتر از نرخ مصوب تامین می کنند.

نبی‌پور قیمت متوسط هر کیلوگرم کنجاله سویا و ذرت را در بازار آزاد به ترتیب ۱۱ هزار تومان و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، در حالی که قیمت سهمیه ای آن ها، ۳ هزار تومان و ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی اظهار کرد: به این ترتیب قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغدار درب مرغداری ۲۲ هزار تمام می شود که ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بیش از نرخ دستوری دولت است.

نبی‌پور ریشه مشکلات تامین و بازار نهاده های خوراک دام را مربوط به بلاتکلیفی ارز ترجیحی دانست و افزود: واردکنندگان از توزیع نهاده های خوراک دام به بهانه بلاتکیلفی ارز ترجیحی امتناع می‌کنند، همچنین آن ها از عدم تخصیص ارز برای واردات کافی این نهاده ها خبر می دهند.

وی معتقد است؛ تا زمانی که سیاستگذاری ها غلط قیمت گذاری دستوری ادامه داشته باشد و دولت شفاف درباره حفظ یا حذف ارز ترجیحی سخن نگوید، تولید با مشکل متعدد مواجه خواهد بود.

نائب رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ، همچنین از رفتار دوگانه دولت با بخش تولید انتقاد کرد و گفت: دولت در زمان کمبود به تولیدکننده فشار می آورد و افزایش قیمت را سرکوب می کند و دست به واردات می زند، اما به محض افزایش تولید، تولیدکننده را با مشکلاتش تنها می‌گذارد و این سیکل اشتباه سال هاست ادامه دارد.

نبی پور، میزان تولید روزانه تخم در کشور را ۳۰ هزار تن و میزان نیاز کشور را ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تن اعلام  کرد، اما این هشدار را داد که با ادامه مشکلات مرغداران در تامین نهاده های خوراک دام، کاهش تولید و افزایش قیمت در هفته های آتی قطعی است.