۰ نفر

با تشدید خشکسالی؛

کشت فراسرزمینی، راهکار حفظ امنیت غذایی

۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۳
کد خبر: 628200
کشت فراسرزمینی، راهکار حفظ امنیت غذایی

ره آورد تغییر اقلیم برای کشور کاهش بارندگی و افزایش دما است. خشکسالی پیاپی تولید کالاهای اساسی را کاهش داده و آن را تبدیل به چالش بزرگ تامین امنیت غذایی کرده است. در این شرایط تامین نیاز از منابع خارجی تنها راهکار است، اما این تامین، صرفا از طریق واردات نیست و راهکارهای مناسب تری مانند کشت فراسرزمینی نیز وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ امروز معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داده است؛ اولین محموله به دست آمده کشت فراسرزمینی شامل محصول ذرت از روسیه به کشورمان وارد می شود. این خبر از آنجایی اهمیت دارد که، نشان دهنده توجه دولت به اهمیت توسعه کشت فراسرزمینی است.

ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، تغییر اقلیم و تشدید خشکسالی در سال های اخیر موجب شده، زمینه کشت محصولات آب بر در داخل کشور فراهم نباشد و به زودی محدودیت های آبی امکان کشت تعداد بیشتری از محصولات کشاورزی را از کشور می گیرد. کارشناسان یکی از راهکارها مناسب برای این شرایط را "کشت فراسرزمینی" می دانند. کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها برای تامین نیاز داخلی است.

علی رضوانی‌زاده، رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره اهمیت کشت فراسرزمینی برای کشور، اظهار کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و تغییرات اقلیم هر ساله شرایط آب و هوایی را برای کشور بدتر می کند.

وی ادامه داد: با بدتر شدن شرایط آب و هوایی امکان کشت یا توسعه سطح زیر کشت محصولات اساسی محدود و محدودتر شده و تبدیل به چالشی بزرگ  برای حفظ امنیت غذایی کشور خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با محدودتر شدن تولید در داخل، تامین نیاز کالای اساسی از منابع خارجی تنها راهکار است، افزود: تامین نیاز کشور از منابع خارجی صرفا از طریق واردات نیست و امروزه کشورهایی که شرایط مشابه ما قرار دارند راهکارهای مناسب تری را در پیش گرفته اند که از جمله آن ها، کشت فراسرزمینی است.

وی یادآور شد: البته کشور ما سال هاست به کشت فراسرزمینی ورود کرده است، اما به رغم سابقه طولانی نتوانسته موفقت در خور بدست آورد.

رضوانی‌زاده علت عدم موفقیت ایران در کشت فراسرزمینی را توجه مسئولان به گزینه واردات دانست، چراکه واردات گزینه آسان تری برای تامین نیاز داخلی است، ضمن اینکه منافع عده ای را تامین می کند که برای خود انحصار و مافیای قدرت و ثروت تشکیل داده اند. 

وی با اشاره به تبصره مربوط به کشت فراسرزمینی در بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: بر اساس بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف شده است در واردات محصولات کشاورزی و دامی در شرایط مساوی اولویت خرید خود را از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی قرار دهد.

رضوانی زاده افزود: قرار بر این است آئین نامه اجرایی آن، توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران ارسال شود. 

وی تصریح کرد: علاوه بر آن به منظور حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا، یارانه حمل و نقل هوایی (محاسبه قیمت سوخت هواپیماهای باری حامل محصولات کشاورزی به مقاصد فوق معادل با نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای مسافربری) از محل ردیف هزینه‌ای شماره ۴۱ این قانون تأمین می‌شود.

رضوانی زاده ابراز امیدواری کرد که دولت سیزدهم با تعهد و قدرت این تبصره از بودجه سال ۱۴۰۱ را اجرا کند تا شاهد رونق کشت فراسرزمینی به جای واردات باشیم.

رییس انجمن کشت فراسرزمینی ایران بارها اعلام کرده است؛ اگر دولت فقط ۸ درصد ارزش واردات کالای اساسی را برای امنیت غذایی در کشت فراسرزمینی سرمایه گذاری کند، بعد از ۵ سال ضمن تامین امنیت غذایی و کاهش ۱۵ درصدی قیمت خرید، بازیگردان محصولات کشاورزی در منطقه خواهیم شد و بیش از ۲۰۰ هزار اشتغال در خارج از کشور ایجاد خواهد شد.