۰ نفر

تورم و سفره‌هایی که کوچک می‌شوند؛

هزینه یک افطار ساده چقدر است؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۳۱
کد خبر: 625247
هزینه یک افطار ساده چقدر است؟

افزایش قیمت کالاهای اساسی در نتیجه افزایش تورم، موضوع جدیدی نیست، اما هر بار با فرا رسیدن ایام خاص، محاسبه اعداد و ارقام هزینه‌های کالای اساسی بیش از پیش نشان می‌دهد که تورم تا چه اندازه بر روی هزینه خانوارها اثرگذار بوده است. این روزها و همزمان با آغاز ماه رمضان، تهیه اقلام یک سفره افطار ساده هزینه‌ای بیش از ۱۸۵ هزار تومان را برای مردم به همراه دارد، هزینه‌ای که سال‌های گذشته بسیار کم‌تر بوده است.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ با آغاز ماه مبارک رمضان، سفره‌های سحری و افطار به جزء لاینفک خانه‌های ایرانی تبدیل شده‌است. بر اساس سنت ایرانیان سفره افطار در ساده‌ترین شکل آن معمولا شامل نان، پنیر، سبزی، چای یا شیر، خرما یا زولبیا و بامیه و یک کاسه آش یا حلیم می‌شود.

طی سه سال گذشته اقتصاد ایران، دو شوک تورمی را تجربه کرده‌است که نتیجه مشهود آن کوچک شدن سفره‌ خانوارها است. بر اساس گزارش مرکز آمار، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین٥٣.٦ درصد برای دهک ‌های هشتم و دهم تا ٥٤.٠ درصد برای دهک‌های اول و دوم است. هم چنین در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٣.٥ درصد برای دهک اول تا ٣٧.٤ درصد برای دهک دهم است. نوروز و در پی آن آغاز ماه رمضان افزایش قیمت اقلام خوراکی را شدت بخشید است و حالا تامین یک سفره ساده افطار ماه رمضان برای بسیاری از مردم دشوار شده است.

هزینه یک سفره افطار ساده چند؟

اتحادیه کبابی، حلیم و پزندگان غذای سنتی تهران قیمت مصوب هر کیلوگرم حلیم ساده برای ماه مبارک رمضان امسال را ۴۱ هزار تومان و با مخلفات شامل دارچین، کنجد، نارگیل و روغن حیوانی ۴۵ هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم شله قلم کار ساده را ۴۱ هزار تومان و با مخلفات را ۴۵ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم آش رشته ساده را ۴۰ هزار تومان و به همراه مخلفات ۴۵ هزار تومان اعلام کرده است. همچنین قیمت هر پرس آش و حلیم ۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

اتحادیه نانوایان سنتی تهران نرخ مصوب هر عدد نان بربری یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، تافتون سنتی ۹۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تومان، لواش را ۵۰۰ تا ۶۵۰ تومان، سنگک را ۳ هزار تومان اعلام کرده است.

آخرین قیمت مصوب هر غالب پنیر UF ۴۰۰ گرمی و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب بر اساس اعلام انجمن صنایع لبنی نیز به تریتب ۲۰ هزار تومان و ۷ هزار و ۴۰۰ تومان است. در نرخنامه اتحادیه میوه وتره بار هر کیلوگرم سبزی خوردن ۵ تا ۹ هزار تومان تعیین شده است. قیمت حدودی هر بسته چای ۱۰۰ گرم در بازار هم به طور متوسط ۳۳ هزار تومان است.

متوسط قیمت هر بسته خرمای مضافتی بم که از پر مصرف ترین ارقام خرما در ماه رمضان است، در میادین میوه و تره بار در بسته های ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرمی، ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان است.

 اتحادیه صنف قنادان قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک امسال ماه رمضان را ۷۰ هزار تومان، یک کیلو زولبیا و بامیه درجه ۲ را حدود ۶۰ هزار تومان تعیین کرده است.

به این ترتیب یک سفره ساده افطار در ماه رمضان ۱۴۰۱، برای روزه داران به طور متوسط ۱۸۵ هزار ۳۰۰ تومان تمام می‌شود