۰ نفر

رییس‌ مرکز خشکسالی اعلام کرد؛

کم بارشی بهار کشت دیم را با محدودیت روبرو می کند

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۵۸
کد خبر: 625007
کم بارشی بهار کشت دیم را با محدودیت روبرو می کند

رییس‌ مرکز خشکسالی گفت: با توجه به کم بارشی بهار و محدودیت آب پشت سدها، کشت دیم بهاره با محدودیت روبروست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احد وظیفه گفت: نقشه های هواشناسی نشان می دهد که از اسفند تا چند روز گذشته بارش های مناسبی در شمال غرب از جمله استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و بخش هایی از آذربایجان غربی و سواحل شمالی داشتیم.

به گفته رییس‌مرکز خشکسالی، از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش های کشور ۱۳۷.۵ میلی متر بوده که در مقایسه با بلندمدت ۳۵ درصد کمتر است.

مدل های اقلیمی نشان می دهد که از ابتدای فروردین تاکنون ۱.۷ میلی متر بارندگی داشتیم، درحالیکه دوره بلندمدت این میزان ۱۶.۲ میلی متر بوده که این امر کاهش ۹۰ درصدی بارش نسبت به نرمال را نشان می دهد.

وظیفه بیشترین آنامولی یا کم بارشی را مربوط به استان های جنوب غرب و غرب کشور شامل استان های خوزستان، ایلام و کرمانشاه اعلام کرد.

رییس مرکز خشکسالی می گوید: با توجه به پایین بودن دبی آب رودخانه ها، آن طور که باید و شاید بسیاری از رودخانه ها آبگیری نشدند که در نهایت این شرایط تنش آبی در غرب و جنوب غرب ایجاد می کند، این درحالی است که بارندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر شده است.

او گفت: با توجه به چشم انداز بارندگی ها و ذخایر آب پشت سدها کشت دیم با محدودیت مواجه خواهد شد، ضمن آنکه به کشاورزان توصیه می شود از آب موجود به بهترین شکل استفاده کنند.

کارشناسان مرکز هواشناسی براین باورند که خشکسالی در سال دوم نسبت به سال اول تشدید می شود که اگر کشاورزان مراقبت های لازم را به عمل نیاورند، آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد می شود.