۰ نفر

بازار آشفته گوشت قرمز در آغاز ماه رمضان؛

رکود تورمی در بازار گوشت قرمز حاکم شده است

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۰۵
کد خبر: 624960
رکود تورمی در بازار گوشت قرمز حاکم شده است

گوشت قرمز در سالی که گذشت رشد قیمت قابل توجه ی داشت و حالا با آغاز ماه رمضان سرعت بیشتری به خود گرفته است. افزایش قیمت گوشت قرمز در حالی است که، آمارها نشان دهنده پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضاست. کارشناسان بر این باورند که دلیل گرانی گوشت قرمز در بازار به رغم عرضه بیش از نیاز، ناشی از رکورد تورمی حاکم بر بازار این کالای اساسی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در فرودین ماه ۱۴۰۰، گوشت گوساله با ۶.۵ و گوشت گوسفند با ۲.۵ درصد، در اردیبهشت گوشت گوساله با ٢.٠ درصد، در خرداد گوشت گوساله  با ١.١ درصد، در تیر ماه گوشت گوساله با ١.٨ درصد، در مرداد  گوشت گوساله با ٦.٦ درصد، در شهریور گوشت گوساله با ٤.٥ درصد، در دی گوشت گوسفند با ۱.۹ درصد و گوشت گوساله با ١.٧ درصد، در بهمن گوشت گوسفند با ۵.۳ درصد و گوشت گوساله با ٢.٦ درصد، در اسفند گوشت گوسفند با ۴.۶ درصد و گوشت گوساله با ١.٩ درصد، بیشترین میزان افزایش قیمت را در گروه کالایی گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها، نسبت به ماه قبل داشته‌اند. 

به عبارت دیگر، به جز فصل پاییز یعنی ماه‌های مهر و آبان و آذر، در دیگر ماه‌های سال گوشت قرمز ماهانه افزایش قیمت ۱.۱ تا ۶.۶ درصدی داشته است.

آغاز ماه رمضان بهانه‌ای شده است تا گوشت قرمز در مسیر افزایش قیمت سرعت بیشتری به خود بگیرد. گزارش میدانی از اولین روز ماه رمضان نشان می‌دهد؛ هر کیلوگرم شقه گوسفندی از ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، هر کیلوگرم ران گوسفندی ۲۱۹ تا ۲۲۴ هزار تومان، هر کیلوگرم سردست گوسفندی بیش از ۱۷۴ هزار تومان و هر کیلوگرم ران گوساله ۱۷۱ تا بیش از ۱۸۳ هزار تومان و هر کیلوگرم سردست گوساله ۱۶۱ تا بیش از ۱۷۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ادامه رشد قابل توجه قیمت گوشت قرمز در حالی است که عرضه دام داخلی در سطح مناسبی قرار دارد و واردات گوشت گرم گوسفندی نیز کلید خورده است، اما تقاضا به میزان عرضه در بازار نیست.

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره دلیل ادامه افزایش قیمت گوشت قرمز به رغم عرضه بالا نسبت به تقاضا، اظهار کرد: بازار گوشت قرمز در وضعیت رکود تورمی قرار گرفته است و به همین دلیل است که به رغم تولید مناسب و کلید خوردن واردات گوشت گرم، قیمت‌ها همچنان به سمت جلو و جهشی افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر تنها در بخش دام سبک بیش از ۴ میلیون راس دام قابل عرضه در کشور وجود دارد که حجم آن بیش از نیاز مصرف کشور است.

پوریان یادآور شد: زایش‌های پاییز و زمستان سال گذشته دام‌ها به دلیل نبود خریدار روی هم انباشت شده است و به زودی زایش‌های بهاره نیز به آنها افزود می‌شود.

وی با اشاره به آغاز فصل گرم، یادآور شد: نگرانی از خشکسالی و کمبود مراتع همراه با گرانی نهاده‌های خوراک دام و بالا رفتن هزینه نگهداری موجب شده عرضه دام توسط دامداران از هفته گذشته شتاب پیدا کند و به فراوانی انجام شود.

به گفته رییس شورای تامین دام کشور، در این شرایط یعنی عرضه بالا و تقاضای کم انتظار کاهش قیمت گوشت قرمز می‌رود، اما رکود تورمی حاکم بر بازار این کالا مانع کاهش قیمت‌ها شده است.

پوریان آینده تولید و عرضه گوشت قرمز در کشور در صورت عدم مدیریت و بهبود شرایط کنونی را بسیار نگران کننده توصیف کرد.