۰ نفر

عضو شورای ملی زعفران پیش بینی کرد؛

افزایش قیمت جهانی زعفران ایرانی به بیش از ۱۰۰۰ دلار

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۳
کد خبر: 624385
افزایش قیمت جهانی زعفران ایرانی به بیش از ۱۰۰۰ دلار

عضو شورای ملی زعفران از بهبود تولید زعفران نسبت به سال گذشته خبر داد و پیش بینی کرد، قیمت هر کیلوگرم زعفرانی ایرانی در سالجاری در بازار جهانی به بیش از یک هزار دلار برسد.

اقتصادآنلاین-سپیده قاسمی؛ علی حسینی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به کاهش قابل توجه تولید زعفران در سال گذشته، اظهار کرد: کاهش تولید زعفران در سال گذشته تا اندازه ای بود که زعفران های سنواتی یا زعفران های باقی مانده از سال های گذشته نیز به فروش رسید و انبارها تقریبا خالی از این محصول شد.

وی ادامه داد: کاهش عرضه زعفران ایرانی به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده این محصول در جهان موجب شد بازار زعفران متعادل تر شود و قیمت واقعی خود را ‌در بازار جهانی پیدا کند.

حسینی معتقد است؛ فراوانی عرضه توسط ایران دلیلی شده بود که، اروپایی ها به خرید زعفران با قیمت نازل عادت کنند، اما کاهش عرضه منتج به آن شد که آن ها ارزش واقعی این محصول ارزشمند را بپذیرند.

وی یادآور شد؛ ایران با تولید بیش از ۸۵ درصد زعفران جهان، در بازار این محصول بسیار تاثیر گذار است.

حسینی همچنین قاچاق و حضور افراد بی تجربه در بازار جهانی زعفران را در نزول جایگاه این محصول ارزشمند ایرانی در بازار جهانی موثر دانست و افزود: این افراد در شرایط نامتوازن رقیب تجار واقعی زعفران در بازار جهانی شده بودند و بدون اینکه نیازمند بازگشت ارز و رعایت قوانین باشند، این محصول را با قیمت بسیار پایین قاچاق و به تجار خارجی عرضه می کردند. 

حسینی پیش بینی کرد: با توجه به اینکه کاهش عرضه موجب شده زعفران قیمت واقعی خود را پیدا کند، در آینده نزدیک هر کیلوگرم از این محصول تا یک هزار دلار نیز در بازار جهانی به فروش خواهد رسید.

وی شرط باقی ماندن زعفران ایرانی در جایگاه واقعی خود در جهان را ثبات در سیاستگذاری ها عنوان کرد. 

به گزارش اقتصادآنلاین، حسینی کاهش نوسان در نرخ ارز، روان سازی صادرات، حذف قانون بازگشت ارز صادراتی را از موارد دیگری بر شمرد که برای حفظ شرایط موجود بازار زعفران باید به آن ها توجه شود. 

این عضو شورای ملی زعفران همچنین پیش بینی کرد: در سالجاری بر میزان تولید این محصول نسبت به سال گذشته افزوده شود.

حسینی گفت: افزایش سطح زیر کشت همراه با بهبود بارندگی ها، تولید زعفران را در سالجاری را نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب سال پیش رو سالی با تولید ‌و بازار خوب برای زعفران ایرانی خواهد بود. 

حسینی یادآور شد: البته همیشه باید نسبت به این موضوع هشیار باشیم که جایگاه ایران به عنوان رتبه اول تولید و تاثیر بر بازار جهانی زعفران می تواند تغییر کند، چرا که بسیاری از کشور مانند چین در تلاش هستند که این جایگاه را با از ایران بگیرند.