۰ نفر

رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور؛

افزایش نرخ گندم قیمت نان را افزایش نمی دهد

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۵۶
کد خبر: 623604
افزایش نرخ گندم قیمت نان را افزایش نمی دهد

رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و کاهش قیمت کودهای پایه ای مبنایی برای تولید بهتر و افزایش بهره وری و رسیدن به خودکفایی و خود اتکائی در بحث گندم خواهد بود، گفت: افزایش قیمت گندم تاثیری در افزایش نرخ آرد و نان نخواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عطاءالله هاشمی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو خرید گندم، بارقه ها و جرقه های امید را در دل کشاورزان به خصوص گندمکاران روشن کرده است.

وی افزود: خوشبختانه قیمت پایه به علاوه هدیه خوبی که از طرف هیئت دولت و ریاست محترم جمهور برای خرید تضمینی گندم اعلام شد، مورد رضایت و خوشحالی کشاورزان قرار گرفت و مطمئناً کشاورزان با مدیریت بهتر و تولید بیشتر و با تعهد به عدم فروش گندم خود به مشتری دیگری غیر از چرخه دولتی پاسخ مناسب و قدرشناسانه ای به این زحمات و توجهات خواهند داد.

هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی غلات و کمبود در بازارهای جهانی و رقابت گندم با نهاده های دامی در کشور، نرخ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید هر کیلو محصول در شورای قیمت گذاری مصوب شد.

رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: از هیئت دولت تقاضا کردیم که مبلغی را به عنوان جایزه برای گندم در نظر بگیرد که در نهایت نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید هر کیلو گندم مورد موافقت قرار گرفت

وی قیمت گذاری جدید گندم را حاصل تلاش مجلس، شورای قیمت گذاری، وزارت جهادکشاورزی و  تلاش مجموعه دولت دانست و گفت: با تعیین نرخ مناسب، انتظار می رود گندمهای تولید شده که سالهای گذشته به سمت نهاده های دامی و قاچاق می رفت امسال توسط دولت خریداری شود تا به خوداتکایی در این خصوص برسیم.

هاشمی افزود: به طور حتم قیمت گذاری به نحوی تعیین شده است که خرید تضمینی گندم به نحو خوبی انجام شود و حجم خرید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مردم نگرانی در خصوص قیمت نان نداشته باشند، اظهارداشت: همیشه دولت یارانه ای برای نرخ نان برای اقشار آسیب پذیر در نظر می گیرد بنابراین تعیین نرخ خرید تضمینی گندم تاثیری بر نرخ آرد و نان دولتی نخواهد داشت.

رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به شرایط جوی پیش بینی می شود که میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یابد.

وی گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید گندم به ۱۰ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد که با این وجود نیازی به واردات نداریم یا در صورت نیاز واردات کاهش می یابد.

هاشمی اظهار کرد: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی برای ماه های فروردین و اردیبهشت، سال خوبی برای تولید گندم خواهیم داشت که با این وجود دیگر خبری از قاچاق و جایگزینی با نهاده های دامی نیست.

رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به شرایط جوی و پیش بینی سازمان هواشناسی امیدواریم که شاهد تولید بیشتر از مزارع دیم باشیم به طوریکه حداقل با افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی خرید نسبت به سال قبل تولید به ۸ تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

هفته گذشته در جلسه هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که از این میزان، مبلغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان اصل قیمت تعیین شده و یکهزار تومان به عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته شده است.