۰ نفر

اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای مبارزه با هجوم ملخ ها

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۲۲:۵۲
کد خبر: 616349
اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای مبارزه با هجوم ملخ ها

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از اختصاص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای مبارزه با ملخ‌ها خبر داد و گفت: سموم مورد نیاز برای مبارزه با آفت ملخ‌ها تدارک دیده شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «شاهپور علائی‌مقدم» در وبینار نخستین ستاد آمادگی مبارزه با ملخ با حضور مدیران حفظ نباتات استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، فارس، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان، یکی از مولفه‌های بالا بردن عیار امنیتی در محصولات غذایی را حفظ غلات از گزند عوامل خسارتزای گیاهی بخصوص ملخ برشمرد و اظهار داشت: مبارزه با ملخ مقدمه‌ای بر امنیت غذایی کشور است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که امسال سال استثنایی در مبارزه با ملخ صحرایی است، افزود: بالا بودن میانگین بارش در استان‌های جنوبی و به تبع آن بالا بودن سطح سبز بیابانی، همچنین تغییرات جدید اقلیمی در کشورهای همجوار شرایط طغیان ملخ صحرایی را فراهم کرده است.

علائی مقدم تصریح کرد: به همین منظور با تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با ملخ صحرایی و به تناسب آن در استان‌های درگیر، آمادگی لازم برای مقابله با این آفت فراهم شده است که حتی در ایام نوروز و تعطیلات در آماده‌باش کامل باشند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: با فعال کردن شبکه‌های پایش و مراقبت تاکنون ردیابی و دیده‌بانی برای مبارزه با ملخ در سطح ۱۹ میلیون هکتار انجام شده است.

علائی‌مقدم ضمن تاکید بر تلاش مدیران و دستگاه‌های ذی‌ربط در مبارزه با آفت ملخ صحرایی گفت: مبارزه با این آفت، اهتمام جدی روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی ۶ استان جنوبی کشور و هماهنگی و همکاری کلیه دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه برای مبارزه با ملخ ۵۰ میلیارد تومان درخواست اعتبار شده است، گفت: تاکنون از این میزان ۱۰ میلیارد تومان آن دریافت شده است و با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی و دستور رییس جمهور مقرر شد مابقی این مبلغ تا پایان سال تخصیص یابد.

وی افزود: طغیان ملخ جزو حوادث غیرمترقبه و موضوعی بحرانی در کشور است که در این راستا به صورت جدی پیگیر اعتبارات برای مبارزه با ملخ در جنوب کشور هستیم.

علائی‌مقدم اظهار داشت: سموم مورد نیاز برای مبارزه با این آفت تدارک دیده شده است و چنانچه هجوم و طغیان ملخ نداشته باشیم، باید برای سموم سنواتی تعیین تکلیف شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص سختی کار همکاران حفظ نباتات استان‌ها برای مبارزه با ملخ گفت: حفظ سلامت همکاران در این امر بسیار مهم است و پیشنهاداتی در این خصوص به ستاد مدیریت بحران ارائه خواهد شد.

گفتنی است؛ نخستین ستاد آمادگی مبارزه با ملخ صحرایی با حضور رییس سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی کشور، معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران حفظ نباتات استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، فارس، جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان در سالن غدیر برگزار شد و در این نشست، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی کشور، معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران حفظ نباتات استان‌های مدعو در خصوص آخرین وضعیت و اقدامات صورت گرفته گزارشی را ارائه کردند.