۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روغن پالم دوباره حاشیه ساز شد

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۱۱
کد خبر: 609083
روغن پالم دوباره حاشیه ساز شد

مصرف روغن پالم در کشور ما همیشه همراه با حاشیه بوده است؛ بخشی مربوط به سلامت روغنی است که وارد کشور می‌شود. در حال حاضر روغن پالم مورد نیاز کشور از مالزی و اندونزی تامین می‌شود که به گفته رییس سازمان غذا و دارو، نگرانی‌های درباره کیفیت روغن پالم مالزی وجود دارد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ واردات روغن پالم به کشور از سال ۸۳ آغاز شد و در حال حاضر روغن پالم مورد نیاز کارخانجات از کشورهای مالزی و اندونزی تامین می‌شود.

 یکی از دلایل روی آورد به واردات این نوع روغن، کاهش اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های تولیدی کشور عنوان می‌شود. به ادعای انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، با افزایش مصرف روغن پالم در تولید روغن‌های نباتی، میزان اسیدهای چرب ترانس آن‌ها به زیر دو درصد و در برخی محصولات نیز کمتر از یک درصد رسیده است.

البته طبق دستورالعمل ها و مقررات کشور، کارخانه های روغن نباتی فقط مجاز به مصرف ۳۰ درصد روغن پالم هستند.

روز گذشته امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن، ضمن اعتراض به کم بودن میزان مجاز مصرف پالم در تولید روغن نباتی کشور، گفت: امکان واردات ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن پالم به کشور وجود دارد. 

وی از تولید روغن سرخ کردنی با فرمولاسیون روغن پالم در کشور برای اولین بار خبر داد و افزود: صنعت روغن نباتی در کشور امکان تولید ۵.۸ میلیون تن انواع محصولات را دارد و بنابراین این امکان را داریم که واردات انواع روغن را داشته باشیم و بتوانیم صادرات نیز انجام دهیم.

این در حالی است که امروز خبری از بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو منتشر شده که از وزیر کشاورزی کشور مالزی خواست با توجه به دغدغه کشور ایران در حوزه روغن پالم نظارت‌های پیش از صادرات در مورد این محصول تشدید کند.

وی با تأکید بر چالش‌های ۱۰ سال اخیر در بحث روغن پالم، خاطرنشان کرد: افت‌وخیزهای بسیاری مربوط به این حوزه بین دو کشور وجود داشته است، در مورد این تجارت از دولت مالزی می‌خواهیم که به این موضوع توجه ویژه داشته باشد، چراکه یکی از دغدغه‌های ما کنترل صادرات این فرآورده است. ما تجربه بسیار موفقی با کشور هند درمورد انجام کنترل‌های لازم قبل از صادرات روی این محصول داشتیم که مانع صادرات محصولات کشاورزی با کیفیت پایین و تاریخ انقضای نزدیک به ایران می‌شود.

بر اساس اعلام  وزارت صنایع و محصولات کشاورزی مالزی؛ هم اکنون ایران هشتمین واردکننده روغن پالم مالزی در سال ۲۰۲۱ بوده است، واردات این محصول از سوی ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۲۶ درصد رشد داشته است. ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۲۱ هزار و ۱۰۶ تن روغن پالم از مالزی وارد کرده که در سال ۲۰۲۱ به ۴۰۴ هزار و ۳۲۰ تن افزایش یافته است.

با توجه به اینکه روغن پالم در بسیاری از محصولات صنایع غذایی کشور مصرف می‌شود، سلامت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر بخش زیادی از روغن پالم وارداتی به کشور از مالزی است که با توجه به آنچه  رییس سازمان غذا و دارو نیازمند سختگیری بیشتر در سلامت و کیفیت آن است.