۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حذف گوشت و برنج از فروشگاه های اینترنتی!

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۳۰
کد خبر: 608238
حذف گوشت و برنج از فروشگاه های اینترنتی!

همزمان با اوج گرفتن نوسانات قیمتی در برخی کالاها٬‌ فروشگاه های زنجیره‌ای هم اسامی تعدادی از کالاهای موثر در سبد مصرفی خانوارها را از جرگه فروش‌های اینترنتی خود حذف کرده و این در شرایطی است که در روزهای کنونی که مجدد شاهد شیوع اوج‌گیری کرونا هستیم٬‌ مردم باید برای خرید این کالاها حتما مراجعه حضوری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، قیمت برخی کالاهای اساسی مجدد در بازار اوج گرفته است. قیمت در برخی اقلام همچنان روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد و دولتمردان هم یا تنها به گفتاردرمانی در بازار کالاهای اساسی می‌پردازند و یا به صورت دستوری و با طرح‌های خلق‌الساعه تلاش می‌کنند قیمت را کنترل نمایند. 

آنگونه که مقامات ارشد اتاق بازرگانی تهران می‌گویند، تفاوت قیمت از درب کارخانه تا مصرف‎کننده در بخش‌های مختلف کالایی، هم اکنون به ۲۰ تا ۵۰ درصد رسیده است که باید دلیل وجود این تفاوت قیمت ریشه‌یابی شود.

در عین حال،‌ برخی کالاها نیز هم اکنون در بازار دستخوش کمبود شده و فروشندگان آن به دلیل مشخص نبودن آینده قیمتی، از فروش آن به خصوص در سطح عمده‌فروشی خودداری می-کنند تا بلکه قیمت به ثبات برسد و بتوانند با توجه به سود و زیان خود، نرخ نهایی را تعیین کرده و کالاهای خود را به دست مصرف‌کننده برسانند. 

در این میان،‌ موضوع دیگری که به چشم می‌خورد آن است که برخی از فروشگاههای زنجیره‌ای در فروش‌های آنلاین خود، برخی کالاها را حذف کرده و وقتی که با مراجعه به سایت بر روی گزینه خرید برخی کالاهای اساسی کلیک می‌شود مصرف‌کننده با این پیغام مواجه می‌شود که امکان انتخاب این کالا وجود ندارد. 

نمونه این کالاها هم برنج است که به دلیل نوسانات قیمتی روزهای گذشته و رسیدن قیمت آن به مرز ۱۰۰ هزار تومان در برخی خرده فروشی‌ها، به کالایی کمیاب تبدیل شده است؛ هر چند دولت فروش اینترنتی برنج را آغاز کرده و با قیمت‌هایی به مراتب پایین تر از نرخ این کالا در خرده‌فروشی های سطح شهر اقدام به فروش می‌کند؛ اما به هر حال مردم برای تهیه این کالا با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. 

در عین حال تنوع برنج‌های عرضه شده بر روی سایت فروشگاههای زنجیره‌ای نیز به شدت پایین آمده است؛ به نحوی که تنها دو یا سه نوع برنج از طریق عرضه‌های اینترنتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 

بر اساس گزارشات میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین،‌ قیمت هر کیسه ۴.۵ کیلویی برنج معطر طارم ۲۶۵ هزار تومان، برنج دانه بلند هندی ۱۰ کیلویی ۳۱۴ هزار تومان و برنج طارم ممتاز معطر ۱۰ کیلویی ۸۵۴ هزار تومان است. 

همچنین قیمت هر بسته ۵ کیلویی برنج هاشمی دودی ۱۳۰ هزار و ۶۰ تومان،‌برنج طارم ۱۰ کیلویی نیم دانه ۱۹۰ هزار تومان، برنج هاشمی ۱۰ کیلویی ۳۹۱ هزار و ۴۰ تومان و برنج کامفیروزی ۵ کیلویی ۲۳۵ هزار و ۱۹۸ تومان است. 

همچنین بررسی های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین نشان میدهد که عرضه گوشت قرمز و مرغ بر روی سایت اینترنتی برخی از فروشگاههای زنجیره‌ای حذف شده است و مصرف‌کنندگان قابلیت خرید و انتخاب محصولات مرتبط با آن را ندارند. 

در عین حال در مورد روغن مایع نیز یکی از فروشگاه های زنجیره‌ای مطرح کشور تنها یک نوع روغن را بر روی سایت فروش اینترنتی خود قرار داده و مردم نه تنها هیچ تنوع کالایی برای روغن نمی‌بینند بلکه قیمت ارایه شده نیز اندکی بالاتر از سایر رقبا است. 

بر اساس گزارش های میدانی ،‌قیمت هر قوطی روغن نیمه جامد ۹۰۰ گرمی ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان، روغن نیمه جامد ۲۷۰۰ گرمی ۶۶ هزار و ۴۵۰ تومان، ‌روغن نیمه جامد ۵ کیلویی ۸۶ هزار تومان و روغن نیمه جامد حاوی امگا سه ۵ کیلویی نیز ۹۱ هزار تومان است. 

قیمت هر بسته عدس ۹۰۰ گرمی ۵۱ هزار تومان،‌عدس ۹۰۰ گرمی ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان،‌ لپه ۹۰۰ گرمی ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان،‌ نخود ۹۰۰ گرمی ۴۷ هزار و ۶۰۰ تومان، لوبیا چیتی ۹۰۰ گرمی ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان است. 

قیمت هر بسته ۶۰۰ گرمی قند شکسته ۲۳ هزار و ۹۲۰ تومان،‌هر بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی ۵۶۷۰ تومان،‌ ژنیر ۵۱۵ گرمی ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان و رب ۸۰۰ گرمی ۳۸ هزار و ۸۰۸ تومان است. 

در عین حال قیمت نیم شقه سردست گوسفندی ۳ کیلویی ۴۴۳ هزار و ۶۱ تومان،‌گردن یک کیلویی گوسفندی ۱۴۰ هزار و ۹۹ تومان،‌چرخکرده مخلوط ۸۰۰ گرمی ۱۲۷ هزار و ۶۷۰ تومان، ران گوسفندی ۱ کیلویی ۱۶۸ هزار و ۷۳۲ تومان‌،‌ ماهیچه یک کیلویی گوسفندی ۱۱۰ هزار تومان،‌راسته یک کیلویی گوسفندی ۲۹۱ هزار و ۴۳۰  تومان است.