۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

افزایش قیمت تضمینی خرید گندم، نان را گران می کند؟

۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۵۸
کد خبر: 605302
افزایش قیمت تضمینی خرید گندم، نان را گران می کند؟

روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم به افزایش قیمت خرید گندم به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان گرفته است. کارشناسان بر این باورند؛ این افزایش، تصمیم منطقی بوده است، اما همراه با آن باید درباره قیمت نان نیز تصمیمات مناسب اتخاذ شود در غیر این صورت نتایج منفی به دنبال خواهد داشت.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ عصر دیروز رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس، با اشاره به مصوبه امروز نمایندگان گفت: نمایندگان در نشست امروز این کمیسیون با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تا سقف ۹ هزار و ۵۰۰ تومان موافقت کردند.

وی تصریح کرد: مجلس با هدف حمایت از تولید داخل و کشاورزان و جلوگیری از قاچاق کالا، قیمت خرید تضمینی گندم را از کشاورزان از مبلغ ۵ هزار تومان سال ۱۴۰۰به رقم ۹ هزار و پانصد تومان افزایش دادند.

همچنین امروز، ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر این خبر را تایید کرد. وی نوشت: «در حمایت از کشاورزان کشور و مخصوصا نگین کشاورزی ایران مغان مبلغ خرید تضمینی گندم به ۹ هزار و پانصد تومان افزایش پیدا کرد. معیشت مردم و سفره مردم خط قرمز مجلس انقلابی است؛ ارز ترجیحی محدود با نظارت قوی برای سال آینده، مصوبه تلفیق است.»

همانگونه که نمایندگان مجلس اعلام کردند این افزایش قیمت با هدف حمایت از کشاورزان انجام شده است، اما این نگرانی را ایجاد می کند که با افزایش چند برابری قیمت گندم، قیمت نان تا چه اندازه گران خواهد شد؟

احمد خزاعی، رییس هیئت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، با تاکید بر لزوم افزایش قیمت گندم این اقدام کمیسیون تلفیق را اقدامی درست ارزیابی کرد. وی ادامه داد: هزینه تمام شده تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم افزایش قابل توجه داشته است و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برای تداوم تولید ضروری بود. 

خزاعی با بیان اینکه عدم تطابق قیمت خرید با هزینه تمام شد نتایج منفی زیادی به دنبال خواهد داشت، افزود: اگر قیمت خرید محصول پاسخگوی هزینه تمام شده تولید نباشد، کشاورزان تمایلی به کشت نخواهند داشت و این موضوع درباره گندم که محصولی استراتژیک است بسیار مهم است. 

به گفته وی؛ با ادامه تورم و گرانی کالاهای مصرفی شرایط اقتصادی کشاورز بدتر شده و جمعیت زیادی از آن ها در تامین معیشت خود با مشکل مواجه شده اند. 

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت گندم مردم را نگران افزایش قیمت نان کرده است، گفت: افزایش قیمت نان با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اجتناب ناپذیر است و این اتفاق خواهد افتاد و این نگرانی وجود دارد که تامین نان اقشار کم درآمد با مشکل مواجه شود.

خزاعی تصریح کرد: دولت راهکارهای را برای تامین نان اقشار کم درآمد با قیمت مناسب را باید در دستور کار قرار دهد تا این قشر از افزایش قیمت گندم کمتر آسیب ببیند.وی این راهکارها را افزایش پله ای قیمت، افزایش نسبی قیمت و همچنین عرضه یارانه نان برای این اقشار برشمرد. 

خزاعی این هشدار را داد که اگر قیمت نان همراه با قیمت گندم افزایش پیدا نکند خطر مصرف نان به عنوان خوراک دام وجود دارد. 

رییس هیئت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، در عین حال معتقد است؛ هر چند تصمیم نمایندگان برای افزایش قیمت گندم درست بوده اما  آن ها علاوه بر در نظر گرفتن منافع  کشاورزان، باید مصرف کننده را نیز در تصمیمات خود در نظر بگیرند و همراه با تصمیم برای قیمت خرید گندم برای قیمت نان نیز  تدابیر لازم را بیندیشند.